Waarom gooien olifanten soms zand over hun rug?

Ik ben in Artis geweest en ik zag dat de Aziatische Olifant soms zand over z'n rug gooit. Waarom doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
11.2K

Het beste antwoord

De huid van een olifant is ongeveer 1-3,5 cm dik en erg gevoelig. Die huid heeft diepe gleuven waar van alles in kan komen. Vooral insecten kunnen problemen veroorzaken. Daarom is de verzorging van de olifantenhuid heel belangrijk. Een olifant beschermt zijn huid tegen de zon en tegen insecten door zand over zichzelf te gooien. Ook schuurt hij veel langs bomen en andere obstakels.

Er bevindt zich wel haar op een olifantenhuid, maar dat is een bescheiden hoeveelheid en veel te weinig om als zonnebrand te werken in de hitte van Azië of Afrika. Het iets over zich heen gooien is zo'n gewoonte van een olifant dat wanneer hij in een dierentuin binnen staat hetzelfde gaat doen met hooi.
Amadea
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat beschermt ze tegen de zon en insecten!

Toegevoegd na 34 seconden:
Zie link voor je spreekbeurt.