Welke soort is deze boom?

Ik heb geen foto helaas, en ik kan hem ook niet vinden op bomengids.nl - het is een boom die nu al zo'n twee weken in bloei staat, witte bloesem die een beetje lijkt op de vorm van de bloemen van een goudenregen, maar met een heerlijke doch subtiele geur die je op afstand al ruikt. Ik heb redelijk lage varianten gezien maar ook hele hoge met zware, overhangende takken, en de boom heeft een massa aan (licht)groene, zachte samengestelde bladeren (opgedeeld in kleine ovale blaadjes).

Hopelijk kan iemand iets met deze beschrijving, ik ben erg benieuwd!

Toegevoegd na 56 minuten:
Even een plaatje toegevoegd n.a.v. het juiste antwoord op de vraag - acacia's! Er staat daar ook een bijenkast in het gras, die imker zal niet voor niets deze plek hebben gekozen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Het is de gewone Acacia, die ook wel Witte regen wordt genoemd.
De geur is heel bijzonder en zoet.
De stam van grote bomen zijn sterk gegroefd, meestal in de lengte richting.
Later kunnen er een soort peultjes aan komen waar het zaad in zit.
Zijn botanische naam is Robinia pseudo-acacia
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb gegoogled, dat is hem inderdaad! Wat knap herkend, dankjewel!