Als er meer zuurstof in de lucht is gaat men dan ook minder ademen?

Stel gemiddeld haalt iemand ongeveer 15 keer per minuut adem met per keer een aantal liter. Maar stel dat het zuurstof gehalte in de lucht met 20% toeneemt.

Gaat men dan vanzelf minder adem halen omdat minder nodig is of als we niet minder adem halen gaan we toch dood, door een overdaad aan zuurstof?

Of worden er gewoon minder rode bloedcellen aangemaakt waardoor we toch door kunnen gaan?

En als we dan minder adem halen zal dat dan eerder aan het aantal keren of de diepte van de ademhaling wijzigen?

En idem als het zuurstof gehalte niet toe maar afneemt?

erotisi
9 jaar geleden
in: Biologie
3.6K
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik weet het niet zeker en ik kan niet al je vragen beantwoorden, daarom hierbji een reactie. Als ik het goed heb, wordt bij een normaal gezond mens de ademfrequentie niet bepaald door de hoeveelheid zuurstof in de lucht en ook niet door de zuurstofbehoefte van het lichaam. De ademfrequentie wordt bepaald door de zuurgraad van het bloed. Hoe zuurder het bloed, hoe hoger de ademfrequentie. De zuurgraad van het bloed wordt weer bepaald door de hoeveelheid kooldioxide in het bloed. Normaal gesproken stijgt die als je meer zuurstof verbruikt en dus als je meer zuurstof nodig hebt. Maar dat is dus een erg indirecte meting.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zuurstofgehalte in de lucht is van nature ongeveer 20%. Als dit met slechts 1% toeneemt gaan al allerlei voorwerpen over tot spontane ontbranding. Bij 20% toename hoef je dus niet meer adem te halen omdat je dan al lang verbrand bent.
Cryofiel
9 jaar geleden
Het zuurstofgehalte in de atmosfeer is in het verleden wel hoger geweest dan nu. Ik meen me te herinneren dat het ooit 23% was.

Antwoorden (3)

Als er te weinig O2 (zuurstof) in de lucht is gaan we sneller ademen en soms zelfs hyperventileren. Hierdoor wordt er sneller CO2 (koolstofdioxide) uit het lichaam verwijderd en vervangen worden door O2. Er is uiteraard een limiet van hoe snel we kunnen ademen dus als de hoeveelheid O2 te laag is om te kunnen compenseren door snel te ademen vallen we flauw en stopt ons brein en daarna ons lichaam met functioneren.

Bij teveel zuurstof gaan we langzamer en oppervlakkiger ademen. Bij extreem hoge zuurstofgehaltes kunnen onze adem om te zoveel tijd inhouden maar natuurlijk niet te lang omdat dit tegen ons ademhalingsreflex ingaat. Ook in dit geval kan een mens doodgaan aan zuurstofvergiftiging.

Dit verschijnsel komt wel eens voor bij duikers als ze te snel naar het oppervlakte duiken. Hier een link voor meer informatie over zuurstofvergiftiging:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuurstofvergiftiging
9 jaar geleden
Ik denk het niet. Ademen is niet alleen bedoeld voor zuurstofopname maar ook voor verwijdering van kooldioxide uit het lichaam. Dat is minstens zo belangrijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Inderdaad. Plus.
(Per ongeluk eerst op min gedrukt. Sorry)
Bij het programma Proefkonijnen op BNN is een keer een test gedaan in een zuurstofarme ruimte. hierin werd verteld dat ze niet minder ademde maar zonder er echt iets van te merken. ook trainen topsporters geregeld in de bergen om dankzij het lagere zuurstofgehalte meer rode bloedcellen worden aangemaakt en het bloed meer zuurstof kan opnemen. in geval van een hoog zuurstofgehalte lijkt mij dus dat er wellicht mibder rode bloedcellen worden aa gemaakt maar dat er in ieder geval geen verschil is in de ademhaling