maakt het aantal HZ uit voor gehoorbeschadeging?

als je langdurig aan geluiden van 14khz blootgesteld word op een volume van 70DB is dat dan schadelijker dan als je langdurig aan een toonhoogte van 3khz bij een volume van 70DB?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

De hoeveelheid gehoorschade wordt hoofdzakelijk beïnvloed door het geluidsniveau en hoe lang je er aan blootgesteld wordt maar de frequentie heeft wel wat invloed. Hogere frequenties doen meer schade dan lagere frequenties.

De Universiteit van Missouri stelt dat de meest 'gevaarlijke' geluiden bestaan uit een combinatie van hoge intensiteit en hoge frequentie. Dit komt omdat het oor dan een grote hoeveelheid geluidsgolven ontvangt met grotere kracht dan het aankan.