hoe komt het dat vogels zich niet helemaal volvreten, maar honden bijv wel?

Het antwoord is waarschijnlijk omdat een vogels anders te dik word en niet meer kan vliegen, maar zit dat dan in de genen of iets dergelijks? en zoja, zou het mogelijk zijn om zo een gen in het menselijk ras te implementeren zodat de mens uit zichzelf dun blijft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
2K

Het beste antwoord

Honden krijgen (bij een goede baas) op tijd en voldoende voer.
Er zijn honden die zich volvreten, maar dit gaat echt niet voor elke hond op.

Sommige honden hebben altijd een bak voer staan waar ze nu en dan uit eten, en een andere hond zal alles in een keer opschrokken.
Pups uit een groot nest die voer krijgen uit 1 voerbak hebben over het algemeen meer 'vechten' om genoeg te eten te krijgen. (hier is overigens ook al de rangorde bepaald, maar dit is een ander verhaal)

Daarbij komt dat honden roofdieren zijn, in tegenstelling tot vogels. Ze hebben dus meer tijd om te eten, en hoeven niet op de vlucht voor andere jagers.

Vogels hebben een krop, en als deze vol is, dan is ie vol. Een vogel kan dus net zo vol zitten als een hond.
Echter moeten vogels veel alerter zijn als ze eten, omdat de meeste vogels zelf op het menu staan.
Hierdoor zullen ze hun maal onderbreken als ze wat horen of iets zien wat ze niet vertrouwen.
Dit wil niet zeggen dat een vogel zoveel eet dat het niet meer kan vliegen.
Daarbij komt dat de natuur zo in elkaar zit dat een krop zo enorm groot kan worden door een maaltijd dat een vogel niet meer kan vliegen.

Het volvreten zit dus beslist niet in de genen. Zowel een vogel als een hond zal stoppen met eten als het vol zit.
Honden willen weleens overgeven als ze te snel eten, maar dit heeft niks te maken met het overeten zelf.

Overgewicht bij mensen kan vele oorzaken hebben.
Een gezond mens (in al zijn aspecten) die gezond eet zal niet te dik worden.
Stél dat je een dergelijk gen zou gebruiken voor genetische manipulatie zal een mens dus alsnog niet vanzelf dus blijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vogels eten net als honden en alle andere dieren net zo veel tot ze verzadigd zijn. Ze kunnen ook extra vetreserves aanleggen, bijvoorbeeld voordat ze op trek gaan. Soms verdubbelen ze dan bijna in gewicht. Een gen dat hen behoedt voor overeten hebben ze dus beslist niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kan helaas niet plussen, maar ben wel enorm benieuwd naar de motivatie van de min. (een denkbeeldige +1 dan maar) ;-)