Klopt het dat mensen met het syndroom van down een grotere kans op amandelogen (in de voiksmond ook wel spleetogen) hebben en zo ja waarom is dat?

9 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat klopt, dat is 1 van de aangeboren kenmerken van een persoon met het syndroom van down.
http://verstandelijkebeperking.mysites.nl/mypages/verstandelijkebeperking/349220.html
19belle87
9 jaar geleden
ja maar waarom is dat en heeft dat wat met Aziaten te maken?
Ritsuka
9 jaar geleden
Waarom zou dit iets met aziaten te maken hebben?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien omdat mensen met Down ook wel mongooltjes werden genoemd en Mongoliërs zijn Aziaten(met spleetogen dus)
Is eigenlijk beledigd bedoelt misschien?
Je hoort het geloof ik niet te zeggen tegen zo iemand.

Het beste antwoord

Spleetogen worden veroorzaakt door een extra huidplooi bij het ooglid. Die plooi wordt met een moeilijk woord 'epicanthus' genoemd. Bij Aziaten is deze, naar wat wetenschappers denken, in de loop van vele generaties ontstaan als aanpassing aan de weersomstandigheden: door dikkere oogleden worden de ogen beter beschermd tegen extreme kou en wind.

Van de mensen met het syndroom van Down heeft 85 tot 90 procent zo'n extra huidplooi, en deze wordt samen met veel meer afwijkende lichaamsvormen en mogelijke aandoeningen veroorzaakt door de trisomie van chromosoom 21. Chromosoom 21 is in alle cellen van het menselijk lichaam in tweevoud aanwezig, maar bij het Down syndroom in drievoud. Daardoor heeft iemand met Down syndroom 47 in plaats van 46 chromosomen. Deze chromosomen zijn in het gehele lichaam aanwezig en daardoor beïnvloedt Down zowel verschillende lichamelijke kenmerken als de verstandelijke vermogens.

Het is alleen de gelijkenis van de oogvorm die een verband kan doen vermoeden tussen een Aziaat en een persoon met het syndroom van Down. Zo is in het verleden de naam Mongool ontstaan, die een nare bijklank heeft gekregen doordat het als scheldwoord is overgenomen. Maar er is geen oorzakelijk verband tussen.
Amadea