hoe ontwikkelde het leven op aarde zich tijdens het Proterozoïcum?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vooral langzaam

Het beste antwoord

In het Proterozoïcum, het tijdvak van ongeveer 2500 tot 540 miljoen jaar geleden, ontstonden de eerste eencelligen en meercelligen op aarde. Vroeger kon men de bacteriën die in het Archaeïcum waren ontstaan niet waarnemen en dacht men dat eencelligen het eerste leven op aarde hadden gevormd. Het tijdvak is daarom Proterozoïcum ("eerste leven") genoemd: Proteros = eerste, zooè = leven.

Het Proterozoïcum wordt opgedeeld in drie delen: het Vroeg-, Midden- en Laat-Proterozoïcum.
De periode van ca. 2.500 miljoen jaar tot 900 miljoen jaar geleden wordt aangeduid met Vroeg- en Midden-Proterozoïcum. Het Vroeg-Proterozoïcum begint met het ontstaan van de eerste eencellige organismen en gaat over in het Midden-Proterozoïcum als de eerste eencellige organismen met celkern en mitochondriën ontstaan, waaruit de eerste dierlijke en plataardige cellen ontstaan.
Het Laat-Proterozoïcum loopt van ongeveer 900 miljoen jaar geleden tot 540 miljoen jaar geleden en begint met het ontstaan van de eerste meercellige organismen.

Toegevoegd na 24 minuten:
De eerste meercellige organismen verschenen dus tijdens de eerste helft van het Proterozoïcum. De stijging van het zuurstofgehalte kan een direct gevolg van de verschijning van deze meer ontwikkeldere vormen van leven zijn. Volgens de endosymbiontentheorie door symbiotische relaties de eerste cellen met mitochondriën (in alle eukaryoten) en chloroplasten (in planten en sommige protisten). Deze cellen worden eukaryoten genoemd.
SimonV
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In het Proterozoïcum, het tijdvak van ongeveer 2500 tot 540 miljoen jaar geleden, ontstonden de eerste eencelligen en meercelligen op aarde, zegt men.

Daar heeft niemand een antwoord op, om de eenvoudige reden dat uit dood materiaal
geen leven kan ontstaan. Leven ontstaat alleen uit levend materiaal.

1) Voor de bouw van levende cellen kunnen bijna uitsluitend linksdraaiende moleculen worden gebruikt. Rechtsdraaiende moleculen zijn vaak giftig voor de cel.
Aangezien reeds het genoom van de eenvoudigste bekende levensvorm uit ongeveer een half miljoen bouwstenen bestaat, is het op natuurlijke wijze ontstaan van voldoende linksdraaiend basismateriaal (aminozuren) uitgesloten.
2) Zou het zijn ontstaan - hoe gaat het dan leven en voor hoelang ?
3) Hoe komt het aan energie en plant het zich voort ?

Evolutionisten weten dat ook. Sommigen zeggen daarom dat het ontstaan van leven niet bij de evolutie hoort.