Hoe komt het dat uilen verschillende kleuren ogen hebben afhankelijk van hun jachtpatroon?

Dus waarom hebben uilen die overdag jagen gele ogen, uilen die met zonsopgang of zonsondergang jagen oranje ogen en uilen die 's nachts jagen zwarte ogen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.3K

Antwoorden (2)

In deze spreekbeurt stond dat de kleuren ogen niets met het jacht gedrag heeft te maken.

Toegevoegd na 2 minuten:
hier het hele stukje gevonden, met de bron waar de spreekbeurt ook van is overgenomen.
http://www.gerriesuilentuin.nl/uilen.htm

De ogen kunnen de uilen niet bewegen zoals bij de Mensen. Uilen moeten hun nek draaien. Ze kunnen de nek wel 270 graden draaien, dat is drie kwart! Uilen hebben daarom ook 14 nekwervels en een speciaal botje om te zorgen dat ze zo ver kunnen draaien. Sommige denken dat uilen overdag niet goed kunnen zien maar dat is niet zo. Uilen zijn bijziend, dat houdt in dat ze van dicht bij weinig zien maar van ver af wel wat zien. Ze kunnen misschien ook wel kleuren zien, maar dat is niet zeker. Ze reageren als een bewegingsdetector op dingen. Uilen kunnen verschillende kleur ogen hebben zoals zwartbruin,oranje of geel. De kleur ogen heeft niks te maken met de tijd dat ze jagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heb ik inderdaad al eerder gelezen. Alleen staat er op andere sites wel weer dat het met jachtpatroon te maken heeft... erg onduidelijk dus allemaal! Vandaar mijn vraag ook ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ah vandaar.
Ik heb van de zomer wel een heel verhaal over de ogen van uilen gehoord van een valkenier met een show met roofvogels en ook uilen etc, maar ik weet het niet meer ... ik ga gewoon nog even verder zoeken.
De kleur van de ogen hangt af van de pupilgrootte... Hoe minder licht, des te groter de pupil, en dus hoe donkerder het oog... het zwarte oog van de nachtjagers is dus voornamelijk pupil...