Komt een ei eerst met de botte kant of de puntige kant uit een kip?

En als het antwoord is "met de puntige kant", is dit dan niet vreemd gezien het feit dat een zetpil juist eerst met de botte kant naar binnen moet?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
5.2K

Het beste antwoord

Doordat het ei door de eileider wordt voortgestuwd, wordt de voorkant puntig, de achterkant blijft stomp.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als het met de puntige kant is, dan komt de botte dus als laatst naar buiten, hetgeen in overeenstemming is met de zetpil als je hem ergens in stopt. Toch?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Neem aan punt eerst. Reden "botte kant zetpil eerst" is omdat de sluitspier dan voorkomt dat 'ie er weer uitfloepst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
met de botte kant. Het verschil met de zetpil is dat deze erin moet en erin moet blijven. Het ei moet er juist uit. Bovendien is de schaal nog niet hard als het ei gelegd wordt, en de punt wordt dus gevormd bij de laatste 'druk'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jullie vergeten één ding:
Het ei is, na dat het volgroeid is, perfect rond binnen in de kip.
Zijn bekende vorm krijgt het pas door het na buiten persen.
AWM
15 jaar geleden
Met de puntige kant bedoel je denk ik de paraboolvormige kant. Een parabool kan de druk die erop komt het beste opvangen zonder dat er vervorming optreedt (daarom hebben de meeste boogbruggen ook die vorm).
De ei heeft ook een paraboolvorm en doordat het die vorm heeft is het relatief stevig in vergelijking met andere vormen. Dit zal door de evolutie zijn ontstaan, omdat eieren met een andere vorm eerder braken (bij het leggen of het broeden) en de embryo's die er in zaten overleden.

Als de vorm ontstaat door de eileider (wat logisch klinkt), dan is de vorm van de eileider zo ontstaan dat de eieren paraboolvormig worden. Dus het zal sowieso door de evolutie zijn ontstaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ga er van uit dat een ei ongeveer dezelfde krachten ondergaat als een drol die door je anus naar buiten wordt geperst: de bolle kant eerst en de punt het laatst.
Ook een regendruppel valt met de bolle kant naar beneden door de lucht, dat levert de minste wrijving op.