Hoeveel van die groene parkieten zijn er in Nederland in het wild?

De halsbandparkieten lijken de strenge winter goed te hebben overleefd in Nederland. Je hoort ze overal weer kwetteren en ziet ze rondvliegen. Hoeveel exemplaren van deze uitheemse vogel vliegen er inmiddels in het wild rond?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
12.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag :-) +1

Het beste antwoord

Volgens onderstaand artikel zijn het er al zo'n 10.000 in Nederland! Ik heb ze pas ook in Delft gezien. Grappige beestjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens Wiki 5400 vogels, waarvan ca. 300 in Haarlem.
AWM
14 jaar geleden
Ik ga bijna elke zomer naar Amsterdam op bezoek bij mijn oom.
En die heeft een dakteras, en daar vliegen ze altijd overheen, van het ene naar het andere park.
Zo'n 4 jaar geleden waren het hele zwermen van wel meer dan 100 vogels.
Maar de jaren daarop werden het er steeds minder.
De laatste keer dat ik er was, vloog er sporadisch hier en daar een over.
Ik was al bang dat het niet goed met ze ging, en dat de strenge winters ze hadden uitgedund.
Maar ik denk nu dat ze zich hebben verplaatst naar andere steden of dorpen waarschijnlijk.
Ik hoop het tenminste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is ook een populatie in de provincie Utrecht.
Dat zijn er nog niet zo heel veel, maar er wordt gesproken over meerdere koppels en op diverse plaatsen, zowel in de stad Utrecht, als in de dorpen er omheen.
Ik verwacht dat het er steeds meer zullen worden.
Het zijn sterke vogels, en kennelijk weten ze hun kostje wel te vinden.

Wellicht hebben ze ook weinig natuurlijke vijanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de laatste telling ongeveer 7893 vokgels
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgelopen weekend heeft een grote club enthousiastelingen de barre winterse omstandigheden getrotseerd om slaapplaatsen van Halsbandparkieten te tellen. De telling was een groot succes. Uiteindelijk zijn er bijna 10.000 Halsbandparkieten bij elkaar geteld, 9802 om precies te zijn. De verspreiding is nog steeds beperkt tot de Randstad: Den Haag 5007, Rotterdam 504, Utrecht 69, Amsterdam 3776 en Haarlem 410.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Amsterdam grote groepen. Duizenden. In het Vondelpark, in Noord. Ze zijn de winter heel goed doorgekomen. Op de Shelltower zit nu een paar slechtvalken, en die nemen bij voorkeur halsbandparkieten als ontbijt, maar voor de rest overleven ze het zeer goed.