Wordt het totaal volume van een persoon ook 3 liter groter als je 3 liter lucht inademt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Als je drie liter lucht inademt, ja, dan neem je in principe 3 liter meer ' ruimte' in. Al moet je voor drie liter wel gigantisch lang inademen.

Normaal zit er in je longen ongeveer 3 liter lucht. Daarvan kun je er nog ongeveer 1,5 uitblazen als je erg je best doet, en 1,5 liter krijg je er nooit uit ; dat is de basisspanning van je longblaasjes. Maar als je heel diep inademt, kun je er ongeveer 3 liter bijproppen en heb je ongeveer zes liter (!) lucht in je longen.

Dat je meer plek inneemt zou je bijvoorbeeld kunnen meten in bad ; eerst je longen zo leeg mogelijk blazen en dan zo diep mogelijk moeten inademen ; als je daarbij heel stil kunt blijven zitten en alles behalve je hoofd onder water blijft, moet je door die 4,5 liter extra het water heel ietsje zien stijgen.

Boeienkoningen maken bijvoorbeeld gebruik van dit gegeven ; als je zo diep mogelijk inademt en je laat boeien, en daarna zo ver mogelijk uitademt, kun je je met die iets kleinere borstkas er uit wurmen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je 3L lucht inademt word je volume ook 3L groter. Maar lang duurt die situatie niet, je moet immers ook uitademen.
Je gewicht neemt niet toe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom zou je gewicht niet toenemen?
Frimu2
9 jaar geleden
Nee, als je een liter lucht of een liter melk in een melkfles doet word het volume van de fles toch ook niet meer ,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De fles zet niet uit. Je borstkas wel.