Welk dier zag ik ?

Vandaag moest ik plots terugdenken aan een of ander vreemd beestje dat ik gezien had vorig jaar.

Toen was ik van plan het op internet op te zoeken,... maar ik vond het niet. En sinds ik nu GV gevonden heb, poog ik het nog een keertje.

Hoe zag het eruit,
Het eerste dat ik dacht was : dat lijkt wel een mini - gordeldier. Het was zo'n 10 a 12 cm lang.
Het was ook niet zo dik als een pink, dus laat ons zeggen een halve centimeter dik. Of het pootjes had kan ik niet meer zeker zeggen. Als ik echt moet gokken denk ik niet.
Het kroop ook over de baan dus het kan zeker en vast uit het water

De enige reactie uit de mensen die ik sprak ( en wat van dieren kennen ) noemde het een stjeetmoike en zei dat het vuile larven waren die graag in de beken zaken waar de septische putten uitkwamen. ( toen die jong was )

Stjeetmoike dus vertaalde ik staartmade blijkt niet te bestaan tenzij je een rattestaartmade wil zeggen, maar dat was het zeker niet.
Heeft iemand al van deze beestjes gehoord kent die de echte naam. ?

Toegevoegd na 48 minuten:
De kleur was grijzig

Toegevoegd na 16 uur:
bruinig tussen donder grijs zoals je ziet of foto

Picture for question
nounka
9 jaar geleden
in: Biologie
2.4K
Amadea
9 jaar geleden
Weet je dan echt wel zeker dat het geen rattenstaartlarve was? Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/tuin/beestje.362206
nounka
9 jaar geleden
Als je die twee foto's vergelijk zie je toch wel een heel verschil lijkt me.
En die rattestaart heeft echt wel een lange staart dat had deze niet echt zoals je ziet.
Amadea
9 jaar geleden
Bedoel je dat het door jou geplaatste plaatje het dier wat jij zag in werkelijkheid laat zien? Ik meende dat het alleen een kleurvoorbeeld was.
Amadea
9 jaar geleden
Hetlijkt mij dat 10 à 12 centimeter niet kan kloppen. Dat is voor de larve van een waterinsect véél te groot.
nounka
9 jaar geleden
Dat fotootje is inderdaad het beest zelf.
En ik zou nog kunnen geloven dat het er 8 was maar minder zeker niet.
Ook moet het iets zijn dat ook op land kan overleven, want het was op straat dat ik het zag.

Het beste antwoord

Dat lijkt mij gewoon een pissebed.

Toegevoegd na 29 minuten:
Tweede optie is de larve van een Grote spinnende watertor, Hydrophilus piceus.
Plaatje bij antwoord
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die zijn een stuk kleiner dan 12 cm.
Maar dat was ook mijn eerste gedachte.
nounka
9 jaar geleden
Nee deze was het niet.
Toch bedankt voor het proberen.
Amadea
9 jaar geleden
Zou degene die vond dat hij of zij de minduim moest indrukken er naar willen kijken dat vraagsteller pas een dag later een foto toevoegde, en bovendien telkens andere informatie verstrekt zodat het vrijwel onmogelijk is om te weten wat er nou bedoeld wordt?!
Mijn afbeelding voldoet aan de beschrijving: lijkend op een gordeldier, komend uit vuil water, en lijkend op een rattenstaartlarve.
nounka
9 jaar geleden
Geen antwoord dat passend was, jij reageerde als eerste.

Andere antwoorden (2)

Misschien een pijlstaartrups?
https://www.flickr.com/photos/frankvanhevel/6108665926/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nounka
9 jaar geleden
Nee, deze was het niet.
Toch bedankt voor het proberen.
Mogelijk heb je de stinkende kortschildkever (Ocypus olens) gezien.
Zijn lijfje zien er uit als schubben. ( gordeldier)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nounka
9 jaar geleden
Nee, t was geen kever wel bedankt om mee te denken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoek even naar een afbeelding op internet, deze kever ziet er niet uit als een kever, hij is lang en smal.
nounka
9 jaar geleden
Ik had het opgezocht hoor. Mooi beest wel, die schorpioenhouding van zijn achterlijf. Maar hij was het niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
heb inmiddels je foto gezien en ik herken het beest wel, komt uit het water, maar weet er geen naam meer van,
Dacht inderdaad aan de rattestaart, die het water uit komt om te gaan verpoppen.
Dus larve van de blinde bij.
Maar weet het niet helemaal zeker.