Kunnen nijlpaarden zwemmen?

Ik vraag me dit af, omdat ik ze in documentaires altijd in laag water zie en me niet kan herinneren dat ik ze ooit heb zien zwemmen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Het beste antwoord

Nee een Nijlpaard kan niet zwemmen. Hij zet zich af op de bodem van ondiep water.

Een volwassen nijlpaard kan niet zwemmen. Om onder water toch vooruit te komen zet hij zich af tegen de grond. Een jong exemplaar kan met behulp van zijn achterpoten wel normaal zwemmen, maar meestal verkiest het, net als de volwassen nijlpaarden, om over de bodem te lopen (Wikipedia)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nijlpaarden kunnen zelfs heel snel zwemmen.
Nijlpaarden kunnen tot wel 6 minuten onder water blijven.
Nijlpaard baby's worden onderwater geboren en kunnen bijna direct na hun geboorte zwemmen.

Toegevoegd na 28 minuten:
Nijlpaarden kunnen goed en snel zwemmen, maar overleven niet in stromend water. Ze zwemmen alleen in rustig water.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Echt zwemmen kun je het niet noemen.
Nijlpaarden hebben aan elke poot 4 tenen die met zwemvliezen aan elkaar zijn verbonden. Hiermee zetten ze zich af in stilstaand tot licht stromend water.