Welk dier maakt 's-nachts ijselijke kreten?

Ik werd recentelijk 's-nachts wakker van ijselijke kreten. Na goed luisteren constateerde ik dat het geen mens kon zijn. De kreten waren frequent, heel hard, en gingen door merg en been. Het waren geen kreten van een dier dat aangevallen werd of zo. Het waren meer kreten als roep of waarschuwing of dreiging. Of het uit een boom kwam kan ik niet zeggen. Het geluid verplaatste zich op een gegeven moment, maar ik heb helaas niets zien lopen of vliegen. Op een gegeven moment was alles weer helemaal stil. Het was geen kater of zo. Maken vossen of zo degelijke geluiden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
82.2K
Rieneke1
9 jaar geleden
In wat voor omgeving woon je?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stadsrand. Marters, wezels, vossen komen hier voor hoewel je ze maar zelden daadwerkelijk ziet.
Rieneke1
9 jaar geleden
http://www.uilen.info/geluiden.html Klinkt dit bekend?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hmmm, als er eentje in de buurt komt is het het bosuil-mannetje. Maar de kreten die ik hoorde waren véél harder en ijselijker!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht ook meteen aan een uil, ik heb er regelmatig 1 naast mijn slaapkamer raam zitten;) Bij mij is het een kerkuil
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook ik heb op een nacht eens een vreselijk hard en ijselijk gekrijs gehoord wat uit het bos kwam.
Het hield een hele tijd aan en ik dacht dat er misschien een dier gepakt was door een ander dier maar zeker weet ik dat niet. Het klonk in ieder geval niet als een uil maar het krijste voor zijn leven tot het stilhield.
Cryofiel
9 jaar geleden
Woont er een vogelliefhebben in de buurt die zich een Japanse Kwartel heeft aangeschaft? Hier hoor je er eentje krijsen:
https://www.youtube.com/watch?v=OeYzmq2weu4&t=52
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In welke buurt was het, welke gemeente, en kun je die geluiden beschrijven?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb dat bij mij ook ik woon hier 6 jaar en op een dikke week heb ik hier ook een vreselijk gekrijs gehoord,de eerste keer duurde het lang deze nacht was het korter.Ik zou zo graag willen weten wat dit is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klonk het als een schreeuwende vrouw? Dan was het een vos:https://www.youtube.com/watch?v=CmLdgCczb_g
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Is het een ransuil?

Antwoorden (2)

Het kan een uilensoort zijn geweest.
Wanneer het dit niet was, kan het gebeuren dan een uil een slapende dagvogel uit de boom geplukt heeft. Als hij zijn prooi niet goed vast heeft gehad,(in deze tijd van het jaar wordt er nog druk geoefend door de jongere vogels) kan deze de meest vreemde kreten ten gehore geven. Een dagvogel ziet nl. in het donker heel weinig. Dan heeft hij nog maar 1 verdedigingsmiddel: zijn stem.
Als je zeker wilt weten of het een vogel was zit er maar 1 ding op: opzoeken via google of er geluiden voorhanden zijn van de vogels in je omgeving. Of neem contact op met een plaatselijke IVN vereniging. Vaak is er wel een lid te vinden die, wanneer je het geluid omschrijft of goed weet te imiteren, precies weet wat het kan zijn.
Wat ook kan: marters. Er zijn een paar soorten die ook in stedelijke gebieden voorkomen.
http://www.youtube.com/watch?v=N32mLhuhEkk
Succes en slaap lekker!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt mij grote kans te maken dat je een vleermuis hoorde. Als vleermuizen worden verstoord kunnen ze - soms ongelooflijk hard - krijsen, piepen, schreeuwen, sjirpen of brommen. Aan het eind van de zomer gaan ze op zoek naar een geschikt winterverblijf, en daarbij willen ze niet gestoord worden.
Amadea