Waarom blijven kippen telkens eieren leggen en andere vogels niet?

Waarom leggen kippen (bijna) elke dag wel een ei, en andere vogels niet?
en als andere vogels ook zoveel leggen, welke dan?

ps. vraag gesteld door mijn zoontje

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
22.8K

Het beste antwoord

door kruising en selectie is het gelukt om kippen zover te krijgen dat ze het hele jaar eieren kunnen leggen indien aan de voorwaarden voldaan worden zoals goede voeding en voldoende daglengte. Doordat de eieren steeds verwijderd worden en eieren leggen primair gericht is op voortplanting blijft de hen dat doen totdat er voldoende eieren in het nest liggen,dit punt word nooit bereikt (meestal vanaf 10 eieren) waarna de hen begint te broeden (om ze allemaal tegelijk uit te laten komen begint de hen pas te broeden op het moment dat ze vind nu is het genoeg, het zijn nestvlieders dwz de kuikens lopen meteen uit het nest en vinden zelf eten.
het zou dan ook niet handig zijn als het eerste kuiken geboren is en 2 weken later komt het laatste kuiken uit het ei .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij kippen worden de eieren steeds weg gehaald en ze krijgen dus geen tijd om rustig het ei uit te broeden.
Bij veel rassen zoals het Twents hoen is de legkracht verbeterd door inkruising van deze leghorns. Van andere rassen is door middel van selectie de legkracht verbeterd.
Dus met kippen gebeuren ook kruisingen om zoveel mogelijk eieren te produceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet elke kip legt elke dag een ei.
Het is vaak ook afhankelijk van welke soort de kip is.
Er zijn zeker legkippen die vrijwel elke dag een ei leggen.
Maar er zijn ook veel kippen rassen waarbij het niet gebruikelijk is dat de kip elke dag een ei legt.

Er zijn ook andere vogelrassen die veel eieren leggen.
Denk aan zebravinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch doen veel andere vogels dat wel. De duiven op mijn balkon-zuidkant blijven de lente en zomer maar weer eieren leggen, idem voor de merels op balkon-noord.
Elke keer als ik ze weer weghaal komen er zo weer nieuwe.

Best zielig om ze weg te halen, maar ik heb ze wel eens een nest uit laten vliegen, en voor het zover is kan ik de hele zomer niet op mijn balkonnetjes zitten :-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet dat een duif 6 nestjes per jaar kan krijgen, ( a 2 eitjes per keer) maar dat zijn nog lang geen 250 eieren per jaar die ze leggen zonder dat ze broeds zijn. (ik antwoord nu zelf mijn zoon ligt op bedje)
Een vrouwelijke kip wordt een hen genoemd. Wanneer hennen 5 tot 6 maanden oud zijn, kunnen ze eieren leggen. Het maximaal aantal eieren dat de hen kan leggen is gelijk aan het aantal eicellen dat bij de geboorte in de eierstok zit.

De hen heeft, in tegenstelling tot de meeste dieren, slechts één werkende eierstok, de linker, die in de lichaamsholte vlakbij de ruggengraat zit. Wanneer de hen voor de eerste keer een ei moet leggen, worden kam en lellen wat roder van kleur. Vaak gaat de hen geluiden maken die doen denken aan binnensmonds mompelen.