Wat heeft deze hommel aan zijn achterlijf?

Ik vond deze stervende hommel in de tuin. Aan de achterkant van zijn lijf zit een soort snee waar steeds iets door naar buiten kwam. Het leek op de bek van een vlieg oid.
Ik dacht dat het misschien kwam doordat de hommel zijn angel was verloren en dat het dus zijn eigen ingewanden oid waren, maar volgens wiki verliezen ze hun angel niet als ze steken.

Iemand een idee wat het is? Het bleef nog bewegen toen de hommel zelf al volledig stil lag.

Toegevoegd na 6 minuten:
Waarom verschijnt de foto niet?
Dan maar zo proberen:
[IMG]http://i59.tinypic.com/2rdydz8.jpg[/IMG]

Toegevoegd na 7 minuten:
http://i59.tinypic.com/2rdydz8.jpg

Deze dan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien een parasiet die in hem leeft en er nu uit aan het komen is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, zoiets dacht ik ook, het zag er wel smerig uit..
Maar wat voor parasiet zou dat zijn? Het leek vrij groot, dan moet zijn hele achterlijf zijn gevuld ermee (brrr....)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wespen verliezen hun Angel niet, bijen en hommels wel voor zover ik mocht ervaren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Idd, volgen Wikki verliest een hommel haar angel niet. Zal ik wel een speciale zijn dat ik na de steek de angel mocht verwijderen, en dat was echt wel van een hommel. http://nl.wikipedia.org/w/index.php?search=De+angel+van+de+hommel&title=Speciaal%3AZoeken&go=Artikel

Antwoorden (2)

Vermoedelijk zijn dat de uitgekomen eitjes van een vlieg: Apocephalus borealis. Dat is een een beruchte parasiet van hommels. De vrouwtjesvlieg zet haar eitjes af in het achterlijf van een bij of een hommel, en na de dood van het slachtoffer komen er vliegenlarven vrij.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Brohon...
Amadea
9 jaar geleden
Bedoel je daarmee dat jij graag een bron zou willen hebben waaruit blijkt dat mijn antwoord klopt? http://edepot.wur.nl/247216
Mogelijk heb je de larve gezien van een sluipwesp.
Uit het eitje van deze sluipwesp, dat op een hommel wordt gelegd, komt een larfje dat de hele binnenkant van het nog levende diertje opeet.
Dit gaat door totdat de nog steeds levende hommel verlamt raakt.
Hierna gaat de hommel dood en de larve gaat verpoppen.
Later komt er weer een sluipwesp uit en alles begint weer opnieuw.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zou ook best van een vlieg kunnen zijn zoals in het vorige antwoord is beschreven/
Er bestaan heel erg veel soorten sluipwespen en vliegen.