Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk kleine, zwarte, vliegende beestje bijt/prikt in Nederland?

Ik word al een dag of vijf ernstig gebeten/geprikt door een heel klein beestje (1 millimeter?). Het is moeilijk weg te krijgen en ik moet het (of 'ze', eigenlijk) fysiek aanraken, soms zelfs aanduwen en dan pas zijn ze weg. Ik heb het idee dat het beestje soms een beetje vast in me zit met een angel of iets dergelijks want ik stopte vannacht mijn pols in het water met zo'n beestje eraan en het bleef zitten. Wanneer ik het aanraak vliegt het uiteindelijk heel snel weg, zo snel dat je het niet weg ziet vliegen. Maar het vliegt dus wel. Denk ik. Ik ben er vrij zeker van. Van de zijkant gezien lijkt het bijna een soort schildje wat het op z'n rug heeft. Niet heel erg maar ook niet zo recht als bij een gemiddelde mug.

Het begint allemaal heel nare vormen aan te nemen, ik ben volledig kapotgeprikt, overal heb ik bulten en er komen er dus steeds meer bij. De jeuk is veel erger dan bij een 'normale' muggenbult en de steek of bijt zelf trouwens ook. Ik heb de neiging mezelf steeds helemaal open te krabben wat ik uiteraard niet moet doen.

Ik moet erachter komen wat voor beestje dit is. Ik heb er al zoveel bekeken en ze zijn het gewoon niet. Ik heb een loep en een fototoestel naast mijn bed maar ik moet daar mee doorgaan tot ik een echt goede foto kan schieten want op de meeste foto's zie je alleen maar een zwart stipje op mijn arm of been. Het beestje ziet er ook heel gemiddeld uit, geen bijzondere kenmerken verder.

Alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
45.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
knutjes!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De beschrijving die je geeft doet mij sterk denken aan knutten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Knutten
(Lees meer...)
jc54
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik moest meteen aan Midges denken, die ik ken uit Schotland. Ik wist niet dat deze beestjes ook een andere naam hadden, namelijk Knutten :-) Ze kunnen gewoon door horrengaas binnen komen.
Dat weet ik want ik heb het ze zien doen met honderden tegelijk door het horrengaas de tent in. En mijn vader werd helemaal kapot gebeten. Mijn moeder, broer en ik werden met rust gelaten. (Terwijl de muggen mij altijd moeten hebben) Ze schijnen een hekel te hebben aan tocht, dus een ventilator boven je bed zou een oplossing kunnen zijn.
Amadea
9 jaar geleden
En nog een belangrijk weetje: ze komen alleen voor in de nabijheid van stilstaand water, en dan vooral als het schemert.
Alleen als je Deet hebt opgesmeerd kan je er zeker van zijn dat ze je met rust laten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
absoluut knutjes. ook wel neefjes, midgets of ettertjes genoemd :)
Zijn het geen vlooien , ?! De beschrijving lijkt op honden of katten vlooien . Google die eens met afbeelding enz . Succes . Anders even vangen met een glas en langs de GGD . Of een bekertje met mond water vinger er in dan op beestje even wachten en beestje is verdooft . Dan in buisje . Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jc54
9 jaar geleden
Als de beestjes vliegen zijn het geen vlooien. Vlooien vliegen niet, die springen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Vlooien zijn het niet,dat is zeker

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding