Kun je iemand dmv plastische chirurgie compleet doen lijken op iemand anders?

Dwz een perfecte dubbelganger creëren zodat eenieder die de persoon kent, denkt op basis van uiterlijk dat de nieuwe persoon hem is.

Ervanuit gaande natuurlijk dat de chirurgie patiënt aan het juiste profiel voldoet, dwz dezelfde lichaamsbouw, ras, wang, oog en hoofd grootte heeft etc.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (2)

Nee, de plastische chirurgie is technisch nog niet zover dat zij dit kunnen realiseren.

Onder aan mijn bericht heb ik een stukje uit de New York Times van januari 2014 geplakt.

Verder wordt de laatste jaren door plastisch chirurgen ook wel geëxperimenteerd met transplantatie van (hele) gezichten. Maar met nadruk op 'geëxperimenteerd'. De techniek staat nog in de kinderschoenen en er gaat nog veel mis (geen gevoel meer, gezicht kan nauwelijks bewegen, etc.). Maar je moet dan ook denken aan patiënten met zeer zwaar beschadigde gezichten (tumoren, schotwonden). Het resultaat is soms functioneel (de patiënt kan weer eten/ademen), maar je moet beslist niet denken dat het resultaat een 'mooi gezicht' is of zelfs nog maar een 'normaal gezicht' is volgens onze normen. Laat staan dat de persoon -bewust- een dubbelganger gemaakt kan worden (zie bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Face_transplant)

Vooralsnog dus toekomstmuziek. Maar wie weet over 20 jaar kan het wel.

Uit de New York Times, januari 2014:
"Though a striking or jarring similarity can sometimes be achieved, it’s impossible to recreate another person’s image. Bone structure, facial proportions and ineffable characteristics all factor into people’s looks.

“We really cannot make someone ‘pass’ for someone else,” said Dr. Steven Teitelbaum, a plastic surgeon in Santa Monica, Calif., and a spokesman for the American Society for Aesthetic Plastic Surgery, a professional organization. “At most, we can try to mimic a feature, such as a nice nose, or even to put in a grossly disproportionate chin implant to mimic the nearly cartoonish visage of Jay Leno.”

bron: (bron: http://www.nytimes.com/2014/01/16/fashion/Plastic-surgery-celebrity-makeover.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In basis is de vraag of je iemand op iemand kan laten lijken. Niet of iemand een totaal anders gezicht heeft.

Daarop is het antwoord ja, dat kan. Saddam Houssein heeft een aantal dubbelgangers gehad, Kim Jong ill ook (http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbelganger). Deze zijn met plastische chirurgie bewerkt om ze identiek te maken (Voor Saddam wordt dit overigens wel ontkend door Irakeze doktoren).
Basis was natuurlijk wel dat ze in basis al wel behoorlijk op Saddam / Kim Jong Ill leken.

Maar iemand totaal anders laten lijken (Bush laten lijken op Poetin, theoretisch geval) dat is nog niet mogelijk.