Hoe komt het dat mensen en dieren het soms letterlijk in hun broek doen van angst?

Is dit misschien een soort oud verdedigingsmechanisme of slaat het eigenlijk nergens op?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
3.7K
Amadea
9 jaar geleden
Waar ergens (behalve in een circus) lopen dan dieren met een broek aan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt wel eens van die mensen die hun hond allemaal kleertjes aantrekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De verklaring die ik me meen te herinneren van school vroeger is dat je plas en poep ophouden energie kost voor je lichaam, en in een stresssituatie je lichaam alle energie nodig heeft voor het vechten/vluchten, en dus alle onnodige lichaamsfuncties even stopzet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ok ok, het was maar een metafoor van dat in je broek doen. Maar ik bedoel dat ze soms spontaan gaan plassen en poepen van schrik of angst.
SimonV
9 jaar geleden
Inderdaad, je lichaam heeft alle energie nodig voor het vechten/vluchten: Tijdens een angstreactie gebeurt er, net als bij een stressreactie, van alles in je lichaam. De hormonen adrenaline en noradrenaline worden geproduceerd om een goede lichamelijke inspanning te kunnen leveren. Je bloed gaat sneller stromen en de zuurstoftoevoer naar met name je armen en benen, omdat deze het meest gebruikt worden, neemt toe.
Maar er gebeurt nog meer. Je armen en benen krijgen veel energie. Om daarin te voorzien, stroomt er energie weg uit andere delen van je lichaam. Slikken gaat moeilijk, je maag verkrampt. Je darmen functioneren minder goed en nemen minder vocht op. Ontlasting kan dunner worden en je kunt zomaar in je broek plassen. Alle overbodige stoffen verlaten je lichaam zodat het makkelijker is om een zware lichamelijke inspanning te leveren. Je denkvermogen neemt af, omdat de zuurstoftoevoer naar je hersenen minder wordt. Hierdoor kun je intuïtief handelen.
http://www.caroladekoning.nl/reacties-op-angst/

Het beste antwoord

Het is een natuurlijke, fysiologische reactie als gevolg van het vrijkomen van een grote hoeveelheid adrenaline in je bloed.

In een situatie van stress, angst, nood, etc. vertonen zowel mensen als vrijwel alle dieren het zogenaamde "vecht of vluchtreactie", en dat is een soort van oerinstinct dat door evolutie is ontstaan om de kans van overleven in noodsituaties te vergroten.
Als een soldaat ten strijd moet, een student in een examenzaal binnenkomt, een inbreker gesnapt wordt door de politie, of een hert een wolf hem ziet aanvallen, dan gebeurt er van alles in je lichaam.
In minder dan één seconde, je bijnierklieren laten een grote hoeveelheid adrenaline en andere 'stresshormonen' vrij in je bloedbaan. Met name de adrenaline heeft een aantal onmiddellijke effecten op je lichaam:
- Je hartslag gaat omhoog: dat stelt je in staat om een grotere fysieke inspanning te kunnen leveren.
- Je pupillen worden groter: hierdoor zie je beter in het donker.
- De bloedvaten onder je huid en in je organen vernauwen: zo gaat meer bloed naar je spieren en hersenen waardoor je sneller en krachtiger kan reageren. Tevens, door het verminderde bloedtoevoer naar je huid, als je gewond raakt, verlies je ook minder bloed (vandaar ook dat je verbleekt als je schrikt)
- Je ademhaling versnelt: dat betekent meer zuurstof in je bloed voor beter functioneren van je spieren.
- Je pijngrens verlaagt: zelfs als je gewond raakt, kan je toch doorvechten of blijven vluchten.
- Spieren die je niet nodig hebt om te vechten of vluchten, gaan ontspannen. Dat bespaart energie.
Deze, en nog meer effecten die ik nu even niet zal noemen, zijn gewenste gevolgen van zo'n "adrenaline rush", en dit helpt je om een stress of angst situatie te overleven.
Toch, zijn er een paar ongewenste effecten, zeker voor de moderne mens die niet meer in de jungle leeft, die toch onvermijdelijk zijn, en één daarvan, en daar gaat je vraag over, komt door de ontspanning van bepaalde spiergroepen. Met name je blaas- en darmspieren ontspannen helemaal, waardoor de kans is heel groot dat je het in je broek doet: plassen en/of poepen, dat hoort bij een adrenaline rush.

Dat is dus een zeer bekend fenomeen, en zoals je hierboven leest, niets anders dan het onvermijdelijk gevolg van een prachtige evolutionaire ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat je moet poepen (in je broek, of gewoon op de grond) als je bang bent, is een natuurlijke reactie. Dieren doen het ook! Als je een stel vogels opschrikt, doen ze vaak een drukje voor ze wegvliegen. Zo verliezen ze gewicht en kunnen ze sneller vluchten. Mensen die in een gevaarlijke situatie zitten, willen ook snel kunnen vluchten. Zelfs als ze het gevaar zelf opzoeken. Denk bijvoorbeeld aan inbrekers. Die sluipen een huis binnen om iets te stelen en moeten er snel vandoor. Door de spanning moeten ze nodig. Als de politie het huis na de inbraak doorzoekt, vinden ze regelmatig een drol.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt me aan de ene kant niet logisch omdat dat poepen natuurlijk ook tijd kost ten nadele van je vluchtsnelheid, hoe zit dat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gebeurd heel snel, soort reflex