Zijn dit rupsenlarven? Zo ja, waarvan?

Zie foto

Toegevoegd na 3 minuten:
(even geduld hebben, niet meteen roepen 'er zijn geen foto's' want die duren bij GV altijd eventjes).

Bij de struiken langs de weg achter ons huis zijn in de afgelopen dagen ineens deze bouwsels gekomen. Ze lijken op stevige, maar warrige spinnenwebben en worden bevolkt door duizenden beestjes/kokonnen/poppen/larven ?
Ik vraag me af wat het zijn. Worden deze struiken straks opgevreten door duizenden rupsen of zijn ze al klaar met eten en komen er straks duizenden vlinders uit?

En wat belangrijker is: van welke soort?

Toegevoegd na 7 uur:
De foto is gearriverd, jippie, maar op mysterieuze wijze gedraaid. De rechterzijde is eigenlijk de onderkant. Ik heb deze foto uitgekozen omdat hier een rupsje op te zien is. Hij staat rechts (dus eigenlijk onderaan).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
3.2K
bamibal
9 jaar geleden
er zijn geen foto's
Amadea
9 jaar geleden
Zelfs nu het twee uur later is is er geen foto te zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rupsenlarven? Rupsen zijn larven van vlinders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee inderdaad, het wil niet echt vlotten met die foto's he ;-)
Ik zal ze eens opnieuw uploaden. Vorige keer dat ik dat deed stonden ze er plotseling dubbel, maar dat gaan we wel even zien.

Het beste antwoord

Dat moeten de rupsen van de Spinselmot zijn...De spinselmot of stippelmot wordt vooral in het voorjaar opgemerkt. De rupsen van de spinselmot (Hyponomeuta padellus).
kan dan op sommige plaatsen een ware plaag vormen. Spinselmot heeft tal van eitjes gelegd op diverse bomen en struiken. De larven die uit deze eitjes groeien hebben zich de gheel winter beschermt met de schaal waaruit ze groeiden en met behulp van hun spinsel. In mei ontwikkelen deze larven zich tot wit/gele rupsen met twee banen met zwarte stippen. Deze rupsen van de spinselmot hebben de neiging om in de maanden mei en juni in grote getalen hele bomen "intepakken" in een groot gesponnen web van zijden draden. Deze deken van draden wordt gemaakt om zich tegen vijanden zoals vogels en sluipwespen te beschermen.

Toegevoegd na 18 minuten:
Ze eten niet alleen, in nesten met tientallen eieren krioelen de rupsen door elkaar. Het zijn bruingele rupsen met zwarte stippen. In een paar dagen vreten ze een struik helemaal kaal. Hierna verpoppen ze tot witte motjes, met zwarte stippen. De spinseldraden van de spinselmot zijn niet gevaarlijk, anders dan die van de eikenprocessierups.
Z512099
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Amadea
9 jaar geleden
Ja, nu de foto van vraagsteller uiteindelijk verschenen is weten we zeker dat dit 'm is!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zijn niet de spinseldraden van de processierups die irriterend zijn maar de haartjes op het lichaam.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de foto zijn het geen rupsenlarven maar poppen van de spinselmot, in een ver gevorderd stadium aan de kleur te zien.