Wat is dit voor een enorme hommel met twee gele banden en een witte kont?

Vloog de hele dag af en aan op m'n salvia. Een joekel van bijna 3 cm groot, ik raakte niet uitgekeken!

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik woon in de randstad, hartje centrum.

Rieneke1
9 jaar geleden
in: Biologie
9K
zondag
9 jaar geleden
Heb je een foto?
Rieneke1
9 jaar geleden
Nee, helaas, maar de beschrijving is toch duidelijk?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een foto is altijd toch beter dan een beschrijving. Met het laatste kan je veel richtingen uit, een foto is veel directer. Beschrijf maar eens een zeldzame plant en zoek het op die basis maar eens op.

Het beste antwoord

Mogelijks heb je hier te doen met de grote aardhommel:
De grote aardhommel of grote veldhommel (Bombus magnus) is een zeldzame hommel. De nestzoekende koninginnen zijn te zien vanaf eind april tot eind mei, de werksters vanaf begin mei tot in september en de mannetjes vanaf half juli tot eind september.
De grote aardhommel lijkt op de gewone aardhommel en heeft net als deze een witte achterlijfspunt, maar de gele band aan de voorzijde van het borststuk loopt door tot ruimschoots onder de vleugelbasis.
fremar
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Zover was ik ook al gekomen, maar zo'n zeldzaam beestje in hartje stad? Hoe dan ook bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, het zal wel een wat groot uitgevallen aardhommel zijn (ook insecten zijn niet allemaal precies even groot). Maar de kans dat je een zeldzaam dier ziet is weliswaar klein, maar niet nul.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of een koningin van de gewone aardhommel? Volgende keer toch het fototoestel pakken (en een centimeter) ;-)
Rieneke1
9 jaar geleden
Attercopus, foto's plaatsen vind ik een enorme uitdaging die ik niet graag aanga. Centimeter heb ik gepakt, het beestje was vrij rustig: 2.7 cm.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is best wel heel erg groot ... als ik Wiki mag geloven moet je dan toch denken aan een fors uit de kluiten gewassen koningin van de grote aardhommel. Gefeliciteerd! ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad een late koningin. Het weer was de laatste 2 weken nogal koud, misschien is dat de reden.
Rieneke1
9 jaar geleden
Spinnemans, ik vond het ook geweldig! Heb m'n balkon vol met bijenplanten (niet van Intratuin), en het sizzelt hier altijd van de bijen en hommels, voor de solitaire bijtjes heb ik hotels :)
Maar zo'n joekel, prachtig, nog nooit gezien!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ha, je moet inderdaad uitkijken waar je je planten vandaan haalt met dat gebruik neonicotinoiden (zouden ze sowieso moeten verbieden voor sierplanten). Er zijn ook wat bio-aanbieders van sierplanten. Zo'n bijenhotel is ook erg leuk; zouden meer mensen moeten doen.

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het een tuinhommel is, die komen veel voor op salvia (lipbloemen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Het zou dan een koningin moeten zijn geweest.
De grote aardhommel die fremar noemt komt qua grootte meer in de buurt, maar een tuinhommel is op mijn balkon waarschijnlijker lijkt me? Bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een tuinhommel lijkt me idd waarschijnlijker, maar ze zijn moeilijk uit elkaar te houden die hommels. Je had een foto moeten maken en de maat opnemen enzo ;)