Een huisjesslak zit vast aan zijn huisje met een sterke spier en kan er dus niet uit, kan ook niet zonder zijn huisje. Het beschermt de slak tegen roofdieren. En tegen uitdroging. Wanneer het erg droog en heet is, kan de slak de opening afsluiten met een speciaal soort slijm dat hard wordt. In zijn waterdichte huisje kan de slak het heel lang uithouden, soms wel maanden.

Gaat het huisje kapot, dan zal de ongelukkige slak uitdrogen of worden opgepeuzeld door een vogel of ander dier. Als hij al niet eerder aan verwondingen is doodgegaan.
Z512099