Geven sanseverias meer zuurstof 's nachts en zo ja, hoe komt dat?

hallo,
Volgens allerlei blogs, wikipedia en dergelijke geven sanseveria's meer zuurstof 's nachts dan andere planten. Kan me iemand daar een wetenschappelijke verklaring voor geven aub ? Klopt dat wel ? Bedankt !

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.5K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/overig/planten-zuurstof-nemen-juist-zuurstof.495613#1539698

Het beste antwoord

Planten produceren maar heel weinig zuurstof en 's nachts al helemaal niet omdat er licht nodig is om water te splitsen en zo zuurstof te produceren en zo protonen en elektronen te scheiden. CO2 fixatie heeft nagenoeg niets met die lichtreactie te maken. De zuurstofproductie van huiskamerplanten is in gewicht vergelijkbaar met de groei van de planten. Tenzij het om een wietplantage gaat kun je die productie verwaarlozen ten opzichte van ventilatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat klopt echt. Om in een droog milieu met onregelmatige regenval te kunnen overleven, combineren sommige planten xeromorfe trends met metabolische aanpassingen, met name het zogeheten Crassulacean Acid Metabolisme (CAM).

Om waterverlies tegen te gaan zijn de huidmondjes van CAM-planten overdag gesloten. Ze gaan alleen ’s nachts open, wanneer de temperatuur daalt en de relatieve vochtigheid stijgt, om CO2 te kunnen absorberen. Maar er is licht nodig voor CO2 fixatie, terwijl het ‘s nacht donker is. Hoe lossen CAM-planten dit tijdsprobleem op? Deze planten hebben een mechanisme geëvolueerd om CO2 (de koolstofbron) te accumuleren in de vorm van appelzuur (malaat) in hun grote vacuolen. Malaat komt later (overdag) vrij voor de licht-afhankelijke fotosyntese.

Dit Crassulacean Acid Metabolisme werd ontdekt in Crassulaceae (vetplanten), maar het wordt ook aangetroffen bij sommige andere tweezaadlobbiggen en enkele
eenzaadlobbigen, waaronder de teeltplant ananas en de kamerplant Sansevieria.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus als ik het goed begrijp, accumuleren ze wel meer co 2, maar dat ze méér zuurstof produceren 's nachts is een fabeltje ? Vanwege de fotosynthese ?