Hoe kan je zeker weten dat een aandoening X-chromosomaal over geërft wordt?

Toegevoegd na 11 minuten:
Dus als je een stamboom hebt waarbij vader en moeder beide de aandoening niet vertonen, en 2 zoons van hen wel. Hoe weet je dan of de afwijking op het X-chromosoom ligt of dat het op een gewone chromosoom ligt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5K

Het beste antwoord

Als voornamelijk, maar niet uitsluitend jongetjes met die aandoening worden geboren.

Dat zit zo:

Als het gen voor die aandoening recessief is en op het X-chromosoom zit, manifesteert de aandoening zich in alle jongetjes die het gen hebben. Er staat immers geen dominant gen tegenover, omdat jongens maar één X-chromosoom hebben.

Maar de aandoening manifesteert zich niet in alle meisjes die het gen dragen, omdat meisjes twee X-chromosomen hebben. Er staat dan wel een dominant gen tegenover het recessieve op het tweede X-chromosoom. Meisjes krijgen de aandoening dan alleen als ze het reccessieve gen op beide X-chromosomen dragen.

Meisjes hebben dus alleen risico op de aandoening als beide ouders het gen hebben. Voor jongens bestaat dat risico al als alleen de moeder het gen draagt op één (50% kans) van de X-chromosomen of op beide (100% kans) X-chromosomen.

Daardoor weet je zeker dat een erfelijke ziekte X-chromosomaal wordt overgeërfd als vele malen meer jongetjes dan meisjes erdoor worden getroffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar aan de hand van een vader en moeder met twee zonen, kun je geen conclusies trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als de moeder ook twee zonen (met aandoening) met een andere man heeft gehad? Er zijn in dit geval geen meiden die de aandoening hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me dat het dan tijd wordt voor een erfelijkheidsonderzoek. Dan kan met zekerheid er iets over worden gezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, die toevoeging was er nog niet voordat ik begon te typen. Wat ik schrijf, gaat natuurlijk over grote aantallen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar alle (vanaf de geboorte) kleurenblinden ter wereld, is het overgrote deel daarvan man. Op basis van één ouderpaar met twee zonen kun je geen enkele uitspraak doen. Ook niet als de moeder ook twee zonen met een andere man heeft die beide de aandoening hebben. Dat kan net zo goed domme pech zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist.

Andere antwoorden (2)

Je kunt een erfelijkheids onderzoek laten doen in een ziekenhuis.
Daar gaan na hoe erfelijk het is binnen de familie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een bioloog het bewijs geleverd heeft, dan kun je dat tot aan wetenschappelijk grenzende zekerheid, aannemen...