Hoe noemt men de darm van een garnaal?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
4.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Garnalendarm, darmkanaal? Ik zou het ook niet weten, maar het zal toch geen aparte naam hebben?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jawel, het schijnt een naam te hebben. maar ik kom er niet meer op. Het leek op: ballijn, balein o.i.d.

Antwoorden (2)

De naam is darmkanaal of in grove bewoording "strontpijp". Balijnen zitten in een walvis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het darmkanaal van een garnaal loopt langs diens rug naar het achterlijf.
Ze hebben een ectodermale voordarm, een hepatopancreas (middendarmklier), een middendarm en een ectodermale achterdarm.

De voordarm is onderverdeeld in een korte musculaire oesophagus (slokdarm) en een maagregio. Deze maagregio is onderverdeeld in een cardiaal deel waar het voedsel vermalen wordt, en een filterende pylorische regio.

De hepatopacreas ligt verheven tussen het knooppunt van het pylorusgedeelte (van het maagportier) en de achterdarm. De hepatopancreas bestaat uit drie vertakte divertikels, soms ook wel het hepatisch caecum genoemd. Het ligt aan beide zijden van de middendarm, is betrokken bij de productie van verteringsenzymen en in het opnemen van de producten van de vertering, en mondt uit in de middendarm.

De middendarm, ook wel het mesenteron genoemd, is een verlengd deel van het spijsverteringskanaal tussen de oesophagus en de achterdarm. Het mesenteron draagt een paar verteringscaeca van voor, deels in de thorax doch grotendeels in het abdomen. Het is niet bedekt door het cuticula zoals de voor- en achterdarm, want deze heeft een endodermale oorsprong. Het voorste ceacum bevindt zich aan de voordarm verbinding. Het achterste ceacum ligt aan de achterdarm verbinding.

De achterdarm wordt volledig omgeven door de abdominale spier, en eindigt open aan de ventrale zijde van het telson tussen een paar anale flappen.

Kortom: je kunt niet spreken van een darm, maar een garnaal heeft een heel ingenieus darmkanaal. Een andere term daarvoor heb ik niet gevonden, maar de verschillende onderdelen hebben zoals hierboven beschreven wel allemaal een eigen naam.
Amadea