Hoeveel eieren leggen slakken?

Ik had ooit een plantje gekocht bij de dierenwinkel voor mijn aquarium. Ik kwam erachter dat ik ook een slak meekreeg, prima geen probleem vond het wel leuk dat ik er 1 had. Nu, 2-3 maanden later, heb ik super veel mini slakjes (ik heb er even snel 40 geteld) en waarschijnlijk was dus die ene slak die ik mee kreeg zwanger. Het zijn geen puntslakken, ze hebben een rond huisje. Mijn vraag is nu hoeveel eieren leggen aquariumslakken en zijn ze schadelijk voor mijn vissen? Zo ja, hoe bestrijd ik ze? Ik heb guppies, platy's, zwarte tetra's, kardinaaltjes, zwaarddragers en nog een soort waarvan ik de naam niet meer weet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
5.7K
Amadea
10 jaar geleden
http://www.hobbykwekers.nl/vissendatabase/ongewervelden/slakken/2175-slakken-vriend-of-vijand-in-het-aquarium

Antwoorden (2)

Ik heb in mijn tuin ook jonge slakjes gehad en ik had een bol gevonden van eitjes van een slak. Ik schat dat de bol eieren wel bestond uit honderd eitjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Slakken planten zich ontzettend snel voor
Waarschijnlijk zaten er eitjes op het waterplantje. Laat je water even testen want veel slakken wijst op vervuild water. Anders zou de natuur het oplossen.

Voor nu. Schil een aardappel en snijdt er een grote plak af. Leg deze in je aquarium en haal hem er met een uur of 2 uit. Gegarandeerd dat (bijna) alle slakken erop zitten.

Toegevoegd na 34 seconden:
Voort*

Toegevoegd na 14 uur:
Aardappelplak even afspoelen en in het aquarium leggen. Verder niet verwarmen ofzo. Als je een touwtje aan de aardappel maakt van bijvoorbeeld visdraad kun je hem er makkelijker weer uit halen zonder met je hele arm in het water te gaan.

Bij de meeste dierenwinkels kun je je water gratis laten testen. Zorg wel voor een schoon bakje (geen oud voer potje ofzo want daar blijven restjes in zitten en dan is de uitslag sowieso dat je water vervuild is.)

Verder: elke week tot 2 weken ongeveer een derde van je water eruit en vers water erin. Elke maand met een speciale aquariumstofzuiger de bodem schoonmaken en het filter schoonspuiten in het " vieze " water dat je uit de bak haalt. Nooit je filter met kraanwater schoonmaken want hierdoor doodt je de bacteriecultuur. De bacteriecultuur zorgt voor de juiste water kwaliteit en houdt je vissen gezond.

Toegevoegd na 14 uur:
Schoonspuiten is schoon spoelen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh jeetje. Als ik nou een aardappel schil moet ik er dan eerst iets mee doen voordat ik het in mijn aquarium leg? Ik had iets gelezen over een komkommer die je eerst moest verwarmen of zoiets weet niet meer precies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aardappelplak even afspoelen en in het aquarium leggen. Verder niet verwarmen ofzo. Als je een touwtje aan de aardappel maakt van bijvoorbeeld visdraad kun je hem er makkelijker weer uit halen zonder met je hele arm in het water te gaan. Bij de meeste dierenwinkels kun je je water gratis laten testen. Zorg wel voor een schoon bakje (geen oud voer potje ofzo want daar blijven restjes in zitten en dan is de uitslag sowieso dat je water vervuild is.) Verder: elke week tot 2 weken ongeveer een derde van je water eruit en vers water erin. Elke maand met een speciale aquariumstofzuiger de bodem schoonmaken en het filter schoonspuiten in het " vieze " water dat je uit de bak haalt. Nooit je filter met kraanwater schoonmaken want hierdoor doodt je de bacteriecultuur. De bacteriecultuur zorgt voor de juiste water kwaliteit en houdt je vissen gezond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onzin viri. Geen enkele aquariaan maakt zijn spullen schoon met kraanwater. Heeft niks te maken met vervuild water maar juist met de helderheid van het water. Schoon leiding water is veel te steriel voor vissen. Zij hebben juist baat bij de bacteriën die in het aquarium water en vooral in het filter leven. Spel je je filter schoon met kraanwater dan maak je alle goede bacteriën dood en is je bak onstabiel.
Niet voor niks moet je na het vullen van een aquarium minimaal 4 weken wachten voor je er vis in doet.