Een enzym maakt een chemische reactie in of buiten een cel mogelijk of versnelt deze zonder daarbij zelf verbruikt te worden of van samenstelling te veranderen. Wel verbindt het enzym zich tijdens de reacties met het substraat, dat is datgene wat met de stofwisseling of vertering een reactie aangaat. Dit gebeurt voor elk enzym op een eigen manier, doordat elk enzym reactiespecifiek is. Enzymen worden door het organisme (dieren, planten, insecten, schimmels) zelf gemaakt. Voor de opbouw ervan zijn in een aantal gevallen vitaminen nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de functie en niet de werking
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is toch het zelfde?
http://www.kennislink.nl/publicaties/werking-individuele-enzymen-live-in-beeld

http://wetche.cmbi.ru.nl/vwo/enzymen/index.html

Hier vind je wel wat informatie daarover.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De werking van een enzym is afhamkelijk over welk enzym je spreekt. Niet elk enzym heeft dezelfde werking.