Hoe komt het dat een kat zo'n snel reactie vermogen heeft?

Waarom hebben katten zo'n snelle reactievermogen dan mensen. Ik gooi een kattensnoepje in de lucht en mijn kat heeft hem al voordat hij de grond raakt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
10K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat doe ik hem in geval van een dropje na, hoor!
Rieneke1
10 jaar geleden
http://www.ladycat.nl/katten%20anatomie/het_lichaam_van_de_kat.htm
Z512099
10 jaar geleden
Mijn honden kunnen dat ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Viridiflavus
Er zijn idd geen al te dramatische fysiologische verschillen tussen zoogdieren, maar er zijn wel degelijk sommige factoren die invloed hierop hebben. Vooral de snelheid waarmee de zenuwen de informatie sturen, en wat voor spiervezels een dier heeft, zijn van grote invloed.
Daarnaast is de grootte van een dier zeer bepalend: hoe kleiner een dier, hoe sneller zijn reactievermogen. Dat behoeft bijna geen uitleg: kortere afstand tussen hersenen en ledematen, gering gewicht en omvang waardoor ze sneller in actie kunnen komen (minder last van inertie), enz.

Het beste antwoord

Van andere GV'ers heb je prachtige antwoorden gehad die antwoord geven op de vraag waarom katten (en katachtigen in het algemeen) zo'n snel reactie vermogen hebben ontwikkeld tijdens hun evolutie, en dat is heel duidelijk: het zijn jagers, en de manier waarop ze jagen is door hun prooi te verrassen met een korte, krachtige, razendsnelle aanval, en dat vereist niet zo zeer uithoudingsvermogen, eerder snelle reflexen, snelheid en wendbaarheid. Vergelijk dit met hoe bij voorbeeld hyena's, wolven of honden jagen: ze kunnen uren lang achter een prooi zitten, die uiteindelijk volledig uitgeput raakt.

Maar wat is de wetenschap achter dat snel reactie vermogen van een kat, dat kan je hieronder lezen.
- De zenuwen van een kat werken iets sneller dan die van een mens, en dat heeft twee redenen. De zenuwen van katachtigen geleiden de impulsen ietsjes sneller dan die van een gemiddelde mens. Dit komt omdat hun zenuwen relatief dikker zijn, en meer myeline bevatten dan de onze. Daarnaast, zeker in het geval van een kleine kat, is de afstand tussen hun hersenen en hun pootjes kleiner, waardoor de tijd tussen het ontstaan van het signaal in de hersenen en de contractie van de spieren veel korter is. De snelheid van een zenuwimpuls bij katten is onvoorstelbaar snel: tot 110 m/s. Dat is ongeveer 1/3 van geluidssnelheid! Bij sommige mensen zijn ook zulke snelheden gemeten, maar dat is uitzonderlijk.
- De spiervezels van vrijwel alle dieren kan je verdelen in twee soorten: "langzame" witte vezels die traag reageren maar een enorme uithoudingsvermogen hebben, en "snelle" rode vezels die heel snel reageren en veel kracht leveren in zeer korte tijd, maar ook heel snel 'moe' worden, omdat ze minder goed hun afvalstoffen kunnen afvoeren, en snel verzuren. Je raadt het al: een hond, een marathonloper, een trekvogel... dat soort dieren hebben allemaal meer witte spiervezels, terwijl een kat of Usain Bolt relatief veel meer rode spiervezels hebben.

Als je deze twee factoren combineert, dan weet je waarom een kat zo ongelofelijk snel kan reageren.
Bij sommige dieren (denk aan een ontsnappende mug) of zelfs mensen met een heel snel reactie vermogen, zou je haast denken dat ze gedachten kunnen lezen, want ze reageren vóórdat je überhaupt beweegt. Dat is uiteraard niet mogelijk, maar hun waarneming en reactietijd is korter dan de tijd die je nodig hebt om in beweging te komen, en dan krijg je inderdaad dat gevoel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie vraag, trouwens!!!

Andere antwoorden (3)

Dat is door de natuur katten/katachtigen zo toebedeeld.
Het is logisch, kijk maar naar een kat die een prooi wil vangen, hoe snel ze [moeten] zijn om inderdaad iets te eten kunnen vangen... een muis, een vogel... ze zijn zo weg. Katten hebben een beperkt uithoudingsvermogen en als ze langzamer zouden zijn, zouden ze omkomen van de honger in het wild.

[Uit de bron:]
Gedrag/jagen
Katten zijn erg beweeglijk: ze kunnen snel korte afstanden afleggen en het zijn goede klimmers. In tegenstelling tot honden, hebben katten een beperkt uithoudingsvermogen. Katten houden meestal niet van water, maar kunnen wel goed zwemmen. Ze jagen op hun prooi door ze geruisloos te besluipen. Als de kat dicht genoeg genaderd is, bespringt hij de prooi en vangt hij het dier met zijn scherpe tanden en klauwen. De neiging om langdurig met de gewonde prooi te spelen wordt bij alle katachtigen waargenomen, ook bij de gedomesticeerde kat. Het is een middel om de prooi onschadelijk te maken zonder zelf verwondingen op te lopen als deze zich door bijten verdedigt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dieren en mensen hebben reflexen, aangeboren en aangeleerd. Zo knipperen wij met de ogen, dit is een aangeboren reflex. Als we vallen steken we onze handen naar voor, dit is een aangeleerd reflex. (heel kleine kinderen vallen de eerste keer pardoes op hun gezicht) Katten hebben van naturen een grijpreflex. Dit wordt gestimuleerd door beweging (als een muis stil zou blijven zitten wordt deze niet aangevallen) Een kat zal ook eerst even met het pootje een balletje of ander speeltje doen bewegen en het dan pas grijpen.
Het snel reageren wordt al spelende aangeleerd. Het eerste jaar grijpen katten naar alles wat beweegt en na een jaar leren ze onderscheid maken tussen een echte en een nepprooi. Katachtigen zijn van nature uit lenige dieren. Door het spel, wat ze vaak doen wanneer ze jong zijn, leren zij ontzettend snel reageren en even snel een prooi te grijpen. Katachtigen besluipen hun prooi, laden zich op met energie om dan bij de geringste beweging van de prooi een aanval te lanceren. Heb je bvb nog nooit gezien dat een leeuwin een jonge impala vangt en levend mee naar de welpen brengt om de jongen hun grijpreflex via spel goed aan te laten leren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt dezelfde vragen stellen over andere eigenschappen van katachtigen. Waarom zien ze zo goed in het donker, waarom hebben ze zulke scherpe klauwen en ga zo maar door. Dat zijn eigenschappen waardoor ze kunnen overleven; in ieder geval lang genoeg om nageslacht te kunnen voorbrengen want daar gaat het om in het leven. Dat geldt voor alle levensvormen en dat proces heet evolutie waarbij organismen zich aanpassen aan hun omgeving. Door Darwin ontdekt en dat natuurlijke selectie is genoemd. Misschien heb je soortgelijke vragen zoals waarom kunnen honden zo goed ruiken en hebben arenden zulke goeie ogen. Darwin (en zijn opvolgers) gaf 150 jaar geleden het antwoord op al deze vragen. Google verder op het trefwoord 'evolutie' en ja gaat alles begrijpen.