Hebben dieren die alleen zwart-wit zien nou alleen staafjes en geen kegeltjes?

Of zit er een ander fysiek achter het feit dat zij geen kleuren zien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
3.2K

Antwoorden (2)

Ze hebben heel veel staafjes en minder kegeltjes. Katten en uilen kunnen geen infrarood licht zien. Ze zeggen altijd dat katten in het donker kunnen kijken maar dat is dus helemaal niet waar. Ze zijn ’s nachts even blind als wij. Maar hun ogen zijn heel goed aangepast om met heel weinig licht te kunnen kijken. Het netvlies van deze dieren bestaat vooral uit staafjes. Die werken vooral bij schemering en in het donker. Ze kunnen helemaal geen kleuren waarnemen. Nachtdieren hebben dus heel veel staafjes en minder kegeltjes. Daardoor zien ze alles zwart/wit. De ogen van nachtdieren zijn groot, zodat er veel staafjes in passen. De pupil gaat zo ver mogelijk open om zoveel mogelijk licht in het oog te laten vallen.
Bij katachtigen is de pupil in het zonlicht een smal spleetje. Als een kat ronde pupillen zou hebben, dan zouden de spiertjes van de iris elkaar in de weg zitten. Bij een spleetje zijn veel minder spiertjes nodig om zo’n groot verschil tussen open en dicht te maken. Katachtigen hebben ook nog een ‘spiegel’ achter hun netvlies. Het licht wordt weerkaatst en prikkelt de zintuigjes in het netvlies voor de tweede keer.
Voor anderen nachtdieren is het gehoorzintuig het belangrijkste zintuig om te overleven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Hun vermogen kleuren te onderscheiden is daarentegen zwak, maar katten zijn niet kleurenblind."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kat_(dier) Ik heb trouwens nog een videocassette liggen waar je dat duidelijk kan zien door proeven die ze doen met gekleurde luikjes waar voedsel achter staat. Wat velen niet weten, is dat katten geen gezichten kunnen herkennen, enkel geur, geluid en gebaren.
Er zijn geen dieren die alleen zwart wit zien, tenminste geen gewervelde dieren. Alle gewervelden hebben kegeltjes waarmee ze over het algemeen twee pigmenten hebben, primaten (mensen en apen) hebben er drie. Het schijnt dat sommige vrouwen ook een iets afwijkend pigment kunnen hebben, waardoor ze feitelijk tetrachromaat zijn en nog subtielere kleuren kunnen zien. Staafjes zijn geschikt voor nachtzicht, voor zoogdieren niet onbelangrijk, omdat ze vaak in erg donkere omstandigheden jagen en bejaagd worden. Voor het nachtzicht hebben ze ook een reflecterende laag (tapetum lucidum), wat niet handig is voor de scherpte, maar wel wat meer kans geeft dat een foton op de terugweg nog wordt geabsorbeerd. Vogels zijn vaak tetrachromaat. Er zijn ook nog pigmenten gevoelig voor het aardmagnetisch veld als ze door blauw licht geactiveerd zijn, waardoor trekvogels een soort kompasnaald in hun oog hebben die een vaste richting aangeeft. Er zijn ook zeer veel gewervelden met dubbele gekoppelde kegeltjes, die misschien een functie hebben om polarisatie (trillingsrichting) van het licht waar te nemen. Dat is handig als je wilt weten waar de zon staat en het is wat bewolkt en polarisatie kan ook nog wat helpen bij detectie van verschillen tussen een blad en een groene sprinkhaan. In feite is de functie van de dubbele kegeltjes nog niet opgehelderd.
Vreemd is dat inktvissen ondanks hun schitterende kleuren zelf geen kleur kunnen waarnemen.