Kun je door middel van een DNA-test bepalen bij welke ras je hoort?

Met ras bedoel ik bv. 'Caucasian', 'Mongoloid', 'Negroid' en/of subtypes zoals 'Turanid', 'Dinaric', 'Nordic' etc etc. op zijn minst van welke 'regio' of 'gebied'.

Deze vraag geldt alleen als het door uiterlijke kenmerken niet bepaald kan worden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Het beste antwoord

Mensen liggen genetisch gezien lang niet zo ver uit elkaar als honden, maar verschillen die naar de klassieke rassenindeling luisteren zijn er wel degelijk. Dat schrijven Lynn Jorde en Stephen Wooding in het tijdschrift Nature Genetics, waarin ze meerdere DNA-onderzoeken met elkaar vergeleken. In de DNA-code van donkere, blanke en ‘gele’ mensen, een totaal van 635 proefpersonen, vonden ze ongeveer bij iedere groep zo’n tien tot vijftien procent unieke genen.

Ergens in die tien à vijftien procent unieke genen zit enige rechtvaardiging voor een grove definitie van ras per continent, aldus Jorde en Wooding. Als je met ras bedoelt dat iemands familie oorspronkelijk uit Amerika, Europa, Afrika, Oost-Azië, of Oceanië komt, valt dat prima met DNA-bewijs te staven.

www.kennislink.nl/publicaties/leidt-dna-onderzoek-tot-nieuw-racisme
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt vrij nauwkeurig een mannelijke afstammingslijn volgen via het Y chromosoom en de vrouwelijke lijn met het mitochondriaal DNA, maar over 10 generaties heb je al 1024 voorouders waarvan je er dus maar twee goed kun traceren (dat is een erg nauwkeurige methode, je kunt zelfs het eiland of de streek vaststellen waar die voorouder vandaan komt. Ik kan me wel herinneren dat een vrouw een eiland opzocht voor de Afrikaanse kust waar haar voorouderlijke grootmoeder vandaan zou komen. Het artikel in de tweede bron is wel aardig omdat het aantoont dat blanke mannen wel kinderen hebben verwekt bij indiaanse en zwarte vrouwen, maar dat het omgekeerde bij indianen nooit heeft plaatsgevonden en ook maar zeer zelden tussen zwarte mannen en blanke vrouwen. Nagenoeg alle Y chromosomen zijn terug te voeren naar West Europa, mogelijk zelfs ook naar Nederland dat in de 17e eeuw een kolonie had in Noord Oost Brazilie.
( http://en.wikipedia.org/wiki/Mitochondrial_DNA ) http://www.cell.com/AJHG/retrieve/pii/S0002929707624987
Verder is het een kwestie van statistiek, als je een gen hebt dat bij Aziaten drie keer zoveel voorkomt kan dat wijzen op aziatische afkomst. Bij een combinatei van genen die allemaal naar Azie wijzen wordt de kans nog groter. Hoe groter de kennis over genfrequenties bij mensen met een bekende afkomst en weinig migratie (eilanden, stammen), hoe meer je er over kunt zeggen.
In de engelse wiki staat een erg goed artikel met de statistische methodes die gebruikt worden en wat kaarten.