eten wilde dieren ook "snacks"?

Eet een dier alleen omdat ze honger hebben en een reserve willen hebben of eet een wild beest ook uit verveling en omdat hij het lekker vind.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (1)

Volgens mij zijn er in de natuur geen snacks te vinden. Alles wat de natuur te bieden heeft is een zinvolle aanvulling van het menu. Paddenstoelen, bessen, wortels en knollen, wormen en insecten...Ze dragen allemaal bij aan de gezondheid van het dier dat ze nuttigt.
Volvreten zal een wild dier zich niet gauw. De inspanning die een dier zich moet getroosten om aan voedsel te komen rechtvaardigt het eten van alles wat binnen zijn bereik is.
Dat wij, vadsig op de bank, alleen maar onze arm hoeven uit te steken voor iets eetbaars, maakt al het overbodige voer tot snack.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord van Ivana is alleen juist als je snack definieert als ongezond voedsel.
Maar als je snack definieert als smakelijk hapje, nuttigen dieren ook snacks. Neem bijvoorbeeld de wespen die in de late zomer de consumptie van ons biertje/taartje/boterhammetje-met-jam zo ingewikkeld maken.
Een wesp is een roofdier dat van andere insecten leeft. Maar als hij, na de zomer, zijn nakomelingen niet meer hoeft te voeden, houdt hij tijd over voor snacks als ranja, stroopwafeltje. En aangezien hij (eigenlijk: zij) uitstekende zintuigen heeft, zijn die lekkernijen gauw gevonden!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies. Ik snap ook wel dat meneer vos geen patat speciaal en een kroket eet.
Ivana
10 jaar geleden
In mijn gevoel is een snack niet zozeer ongezond als wel overbodig voedsel. Te veel van het goede...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je komt geen zwaarlijvige dieren in de natuur tegen, tot daar klopt je bewering. De reden is even anders. Bij een groot voedselaanbod zullen de dieren die dit eten in aantallen toenemen. Het jaar daarop zal er weer voldoende voedsel moeten zijn om de toegenomen dieren plus hun jongen weer te kunnen voeden. Ondertussen nemen de roofdieren ook toe. Je kan stellen dat meestal na een vruchtbaar jaar een hongerjaar komt met het sterven van zwakkere dieren en eveneens het minderen van roofdieren.(hier sterven ook de zwakkeren) Je kan stellen dat dieren, vogels etc steeds honger hebben en constant op zoek zijn naar voedsel.
Steek een wild dier in gevangenschap, je krijgt het moddervet. Kijk even naar onze katten en honden, in het wild zijn ze die niet vet. Bijna alle dieren eten brood en zullen een snack eten als ze die vinden en hun reukorgaan zegt dat het eetbaar is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb ooit wolven gezien die zoveel vraten dat hun buiken tegen de grond hingen. In die toestand kunnen ze niet meer jagen, hun voedsel wordt niet op een bord gepresenteerd. Meestal duurt het verschillende dagen eer ze weer een prooi kunnen slaan. Deze beesten, en vele anderen kunnen dagen zonder voedsel en zullen nooit de kans krijgen om zwaarlijvig te worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wat dacht je van een everzwijn? Die eten alles. Ook primaten zullen een snack niet versmaden na een grondige inspectie. Je moet weten dat wilde dieren gelijkertijd uiterst nieuwsgierig en eveneens heel schuchter zijn. Beide zijn nodig om te overleven. Zijn deze twee niet in balans sterven ze van honger of worden gedood door een roofdier.