hoe kunnen we horen?

want volgens mij bestaat geluid uit elektrische golven, maar er zit toch niks in onze oren die elektriciteit kunnen opvangen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

geluid bestaat niet uit electronische golven maar uit trillingen, je oor zet die trillingen om naar signalen voor je hersenen die er muziek van maakt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Zie reactie van Poet !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik had dit antwoord eerder geplaatst!
Simpel; door dat bijvoorbeeld een boek valt, word de lucht eromheen in beweging gezet. Dit in een vorm van trillingen. Deze trillingen komen ook in je oren (als je dichtbij genoeg staat). In je oren zitten kleine haartjes, die met de lucht mee trillen. Deze haartjes geven informatie door aan je zenuwen, en die weer naar je hersenen. Je hersenen maken van de trillingen geluid, dat wat je hoort dus. Sorry voor de jip en janneke taal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geluid bestaat uit regelmatige luchtdrukwisselingen met frequenties tussen 20 x en 20.000 x per seconde.
Deze drukwisselingen laten het trommelvlies in het oor bewegen.
Deze bewegingen worden overgebracht op bewegingen van vloeistof in het slakkenhuis in het binnenoor, waar haartjes de bewegingen volgen.
Deze trilhaartjes prikkelen zenuwen die de geluidswaarneming aan de hersenen doorgeven.
Geluid wordt technisch meestal als elektrische wisselspanningen doorgegeven, maar kan pas door ons waargenomen worden als de elektrische spanning door een luidspreker in luchtdrukgolven wordt omgezet.
Een luidspreker bevat een elektromagnetisch aangedreven oppervlak dat de lucht in beweging brengt.