hoe communiceert een giraffe?

Aangezien een giraffe geen stembanden heeft.
Lichaamstaal? Lijkt me lastig..constant je buur in de gaten houden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
6.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen enkel dier heeft stembanden zoals wij.
Je moet ook rekening houden met gesproken taal en universele taal. Voorbeeld: een poedel in Nederland blaft hetzelfde als eentje in China. Uitroepen van pijn, angst en verbazing, huilen, lachen en wenen doen mensen over heel de wereld hetzelfde en is door heel de wereldbevolking herkenbaar. Gesproken taal (stembanden) is uniek voor mensen en soms al moeilijk herkenbaar in eigen land (dialect, Fries). Sommige hoge diersoorten communiceren heel intelligent, maar de meeste gebruiken simpele geluiden (keelklanken), geuren en gebaren. Een hond gebruikt voor 95% zijn reukzin en gebaren, voor 5% zijn hersenen. Bij ons is het net andersom.
Zoals Amadea al zei: wij horen soms dierengeluiden niet, net als de sonargeluiden die vleermuizen maken oa. Ooit al een een vis gehoord? Wie beweert dat zij dat niet kunnen?
Hou ook rekening met dieren die in groep en lang leven. Zij zijn veel intelligenter dan dieren die solitair en kort leven. Voorbeeld: primaten, olifanten, zeezoogdieren (walvissen, dolfijnen, orka's), kraaiachtigen en papengaaisoorten. Deze laatsten hebben een meer complex systeem en maken veel meer verschillende geluiden en doen vaak zaken die sterk op menselijk gedrag lijkt. Ook logisch, in groep en lang leven geeft de mogelijkheid om meer aan te leren.

Het beste antwoord

Er wordt gedacht dat een giraf geluidloos is, maar dat blijkt niet waar te zijn. Ze communiceren met elkaar via zulke lage kreungeluiden, dat de mens niet in staat is om die te horen. Het is infrasoon.
Een moedergiraf gebruikt wel eens een fluittoon om haar kleintje te waarschuwen. Ze neust ermee en streelt het om haar liefde te tonen, en ook om het te leren voedsel te vinden en gevaar te vermijden.
En andere manieren om te communiceren die giraffen gebruiken zijn met hun ogen, en soms door kuddegenoten aan te raken. Met hun grote bruine ogen kunnen ze diverse emoties duidelijk maken. Tegen andere dieren kunnen ze uitgebreid gaan staren om die zo te waarschuwen om weg te blijven bij de kalfjes en zo waarschuwen ze ook elkaar voor gevaar.
Twee mannelijke giraffen maken elkaar duidelijk wie domineert door met hun nekken te 'worstelen'.
Amadea