Wat is de energiestroomschema van gistcultuur?

Wat is de Assimilatie, Productie, Inname enz..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Het hangt er een beetje vanaf wat voor soort cultuur je bedoelt. Stel je bedoeld een reactor met constante omstandigheden (volledig gemengd) dan is de input aan energie de chemische energie van de organische verbindingen die je toevoegt. Met die ingredienten wordt celmateriaal van gisten gemaakt, dat is de assimilatie. Er ontstaat warmte en er ontstaan gassen als water en CO2, ook wordt er alcohol gevormd. De gevormde alcohol bevat ook nog wat meer energie dan water en CO2.
Je moet dus een massabalans hebben en dan van de toegevoegde en gevormde massa's de energieinhoud vaststellen. Het verschil aan energie in de chemische energie moet als warmte overblijven, om energiebehoud te garanderen. (de energie van de warmte + de energie van de alcohol en gistmassa moet gelijk zijn aan de energie in de toegevoegde suikeroplossing.