Waarom is classificatie belangrijk ?

Waarom word alles in de natuur zoals het dierenrijk geordend. Waarom is het het noodzakelijk om te classificeren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
4.2K

Het beste antwoord

Classificatie is uiterst belangrijk! Als we weten tot welke groep, klasse, orde... een dier behoort kunnen we de eigenschappen en kenmerken beter begrijpen en beter onthouden. Het is toch makkelijker om een dier in een bepaalde groep te plaatsen dan het individueel te bekijken en al hun kenmerken te moeten onthouden. Als we alles groeperen wordt alles makkelijker en duidelijker. We zien dan duidelijke verbanden die dieren met elkaar vertonen en zo kunnen we ook hun gedrag beter begrijpen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)
Groetjes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit zodat biologen in een woord snappen over welk soort/groep dieren ze praten. Ander moeten ze zeggen, dit geldt voor alle dieren met de volgende eigenschappen:

Het dier voedt zijn jongen dmv haar eigen moedermelk.
Het dier is een roofdier
Het dier is...
Het dier gedraagt zich...

Veel sneller is dan praten over Felidae (Katachtigen) bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In feite is de classificatie al niet meer zo belangrijk nu van vrijwel alle dieren de afstammingslijn bekend is. De ons geleerde classificatie in vogels, zoogdieren, vissen, reptielen is al volledig achterhaald en van het systeem van Linnaeus is ook niet veel meer over, er moeten allerlei superordens onderordes en onderfamilies met ingewikkelde namen ingevoegd worden om nog te classificeren zodat het classificatiesysteem erg ingewikkeld wordt. Wat we er voor terugkrijgen is een zeer volledig en vrijwel objectief systeem (het hangt van de regels in een computerprogramma af wat er precies uitkomt) waar we de verwantschap en gemeenschappelijke afkomst van alle levende wezens kunnen weergeven.

Classificatie is een poging om zaken met verwante eigenschappen bij elkaar te voegen om wat meer overzicht te krijgen. Door dit overzicht kun je meer inzicht krijgen in de achterliggende oorzaken van de overeenkomsten. In het periodiek systeem werden bijvoorbeeld de bekende atomen op hun massa geordend en in klasses verdeeld gebaseerd op hun chemische eigenschappen. Nadat de oorzaak van de mooie regelmaat van het periodiek volledig was opgehelderd door de kwantumtheorie van Niels Bohr en zijn opvolgers was het systeem eigenlijk niet erg relevant meer, omdat de puzzel was opgelost. Het maken van het periodiek systeem was wel nodig om te zien dat er een puzzel was die misschien opgelost zou kunnen worden. Een erg leuk boek hierover is Uncle Tungsten (vertaald Oom Wolfram (wat hopeloos klinkt))van Oliver Sacks, waar hij er in slaagt via zijn knalproeven in huis terloops de geschiedenis van de chemie en zijn familie weer te geven.

Nadat de wetenschappers het periodiek systeem opgelost hadden kwam er weer een nieuwe zwerm deeltjes uit de grote deeltjesversnellers en ook hier begon de oplossing van het probleem met classificeren van deeltjes (lading, levensduur, energie, spin). Het eindresultaat was het standaardmodel, dat sinds het ontdekken van het laatste ontbrekende stukje (Higgs boson) volledig is. Ook bij het periodiek systeem zaten er gaten in het systeem zodat aanwezigheid van elementen inclusief hun eigenschappen al voorspeld konden worden, voordat ze in de natuur werden ontdekt.

Zo is het nu ook met de levende wezens het geval. Het principe van gemeenschappelijke afstamming stelt ons in staat te zeggen wat het DNA van de gemeenschappelijke voorouder geweest moet zijn en zo kunnen we ook voorspellingen doen.