Bestaat er een nette naam/andere naam voor de strontvlieg?

10 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
poepvlieg ;)
Reddie
10 jaar geleden
Wat is er mis met stront?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon vlieg... Of bromvlieg... Of is dat een ander beest?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat is absoluut een ander beest. Huisvlieg en bromvlieg overigens ook.

Het beste antwoord

Niet echt, een mogelijke andere naam is drekvlieg, dat is iets netter. Of je moet hem bij zijn Latijnse naam noemen: Scatophaga stercoraria. Alleen weet dan waarschijnlijk niemand wat je bedoelt.
De Engelse benaming is niet veel beter, yellow dung fly of golden dung fly. En dung is weer gewoon stront.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, maar het klinkt minder vies dan het Nederlands.
En de wetenschappelijke namen zijn internationaal inderdaad handig, maar in dagelijks gebruik niet per se.

Andere antwoorden (1)

Scatophaga stercoraria is de officiële naam. maar nogal lastig in het dagelijks gebruik
10 jaar geleden
kierkegaard47
10 jaar geleden
en dan nog ... geloof ik dat 'scatophaga' naar iets als 'poepeter' zou vertalen dus zelfs de wetenschappelijke naam is dan "niet zo netjes" :)