Waarom heet het desoxyribonucleïneZUUR als er een base-groep aan zit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
omdat het nucleïnezuur de sterkste is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De zijkanten van deze trap bestaan uit een suiker (desoxyribose) en een zuur (fosforzuur). De treden worden gevormd door de basen: er zijn steeds twee basen met elkaar verbonden die samen een trede van de trap vormen. Basen zijn chemische stoffen. Dit is een stukje van als het uitleg voor meer uitleg kan je het hier vinden http://erfelijkheid.nl/node/456

Het beste antwoord

Gevonden in wiki: "Nucleïnezuren zijn ketens van nucleotiden, elk bestaande uit een fosfaatgroep, een ribosegroep en een pyrimidine- of purine-base. Hoewel iedere nucleotide een basische groep bevat, is de bijdrage van de zure fosfaatgroepen groter, zodat DNA toch een zuur genoemd kan worden"
WimNobel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, de vorige antwoordgever heeft het juist. Maar als toelichting: DNA reageert in chemische reacties als een zuur, en niet als een base. Er zijn meer chemische verbindingen die een basegroep hebben en een zuurgroep, maar het is vaak een kwestie van de pH van de buffer/reactiestof waarin de reactie plaatsvindt, of de verbinding dan als zuur of als base gaat optreden.