Hoe heet deze (roof?) vogel, ca 20 cm groot?

Gezien in Duitsland, Moezelgebied. Ik gok dat hij van staart tot kop 20-25 cm groot is.

Picture for question
10 jaar geleden
in: Biologie
4.1K

Het beste antwoord

Gezien, de grootte lijkt het mij een torenvalk:

De torenvalk is een kleine roofvogel uit de familie van de valken. De 'klamper' is zijn volksnaam maar die wordt te pas en te onpas zowat voor elke kleine roofvogel gebruikt. Torenvalken zijn niet groot, een volwassen dier is 31 tot 37 cm groot. Ze komen heel het jaar door overal voor, liefst op het platteland maar ook aan bosranden en soms zelfs in de stad. Je ziet de torenvalk vaak biddend langs autowegen.

Het mannetje van de torenvalk heeft
een grijsblauwe kop
een roodbruine rug en zijn vleugels hebben donkere vlekken
zijn staart is grijs en heeft een zwarte eindband.
Het vrouwtje ziet er net zo uit als het mannetje, alleen heeft zij een bruine kop, dwarsbandjes op haar rug en vleugels en is haar staart bruin.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, het is een vrouwelijke torenvalk om precies te zijn. http://www.roofvogels-hw.nl/soortentv.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan het niet een juveniel mannetje zijn? Ik vind z'n verenpak nog niet erg strak en een beetje pluizig overkomen. Verder is z'n kop al best grijs, moet misschien omdat het een jong is nog wat verder op kleur komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben er ook vrij zeker van dat het een torenvalk is

Andere antwoorden (1)

Het is zeker een roofvogel. Als ik me niet vergis is het een Kiekendief. Die komen daar redelijk wat voor. Heb ze er zelf veel gezien.