Kan een walvis (per ongeluk) een mens opslokken?

Je ziet vaak dat walvissen met open bek zwemmen om plankton en kriel op te zuigen. Nadat ik een filmpje zag van twee geschrokken duikers die vlak naast zo'n walvis zwemmen en ternauwernood niet in de bek belanden vraag ik me af of een walvis per ongeluk ook een mens kan opslokken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
12.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk antwoord op mijn vraag. Walvissen die kriel en plankton eten kunnen niet (per ongeluk) een mens inslikken. Andersom kan een potvis die zeeleeuwen eten ook een ongelukkige duiker verorberen. Dus gewoon uit de buurt van die wateren blijven. Dankjewel!

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je de blauwe vinvis bedoeld aangezien deze plankton eet. Maar deze heeft een soort dat fliter voor zijn mond die er voor zorgt dat grotere dingen niet naar binnen kunnen dus nee, deze kan niet perongeluk een mens opeten.

Orka's en potvissen wel maar deze zijn dan ook aaseters.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Met "filter", bedoel je daarmee de baleinen? Die zijn juist bedoeld om voedsel (krill) IN zijn mond te houden. De vinvis neemt een grote hap water in zijn bek, sluit dan zijn bek maar niet hermetisch, via de baleinen kan het water er nog uit. Dan duwt hij met zijn tong het water door de baleinen heen naar buiten. Aan de binnenkant van de baleinen blijft dan het voedsel (krill) hangen. Als hij alle water naar buiten heeft geduwd en alleen het voedsel nog over is, slikt hij het voedsel door.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp, kunnen potvissen mensen al dan niet bewust opeten? De blauwe vinvis die wel met open bek zwemt kan niet per ongeluk iets groots inslokken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Potvissen zullen mensen niet onbewust opeten maar een mens kan wel onbewust in de bek komen. Of de potvis dan doorslikt is de vraag of het dan nog onbewust is betweifel ik. daar zal de potvis zich wel van bewust zijn.

Andere antwoorden (3)

Een plankton (krill) etende walvis heeft een keelgat waar maar net een harig in past(niet, dat hij die eet) dus een mens doorslikken is dan ook onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja hoor, dat kan. Lees in de Bijbel maar eens wat God met Jonas deed.
Maar je kunt het 3 dagen uithouden. Tenminste Jonas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat kan
Er is eens een duiker ingelikt door een walvis.
Die duiker heeft hij even later weer uitgespuugd en de duiker mankeerde helemaal niets.
Hij zwom gewoon weer naar boven.
Dus ja dat kan!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hii weet je toevallig ook zijn naam?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan wel ff kijken.
Uuuhm nee sorry.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of een andere bronvermelding?