Hoe kun je zelf een voedingsbodem voor bacteriën kweken?

Ikzelf wil een practicum beginnen met antibiotica. Hiervoor heb ik een voedingsbodem nodig voor bacteriën, om vervolgens de werking van een penicillinepil te bekijken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
3.6K
Ritsuka
10 jaar geleden
een voedingsbodem maak je, bacterien kweek je.
welke bacterie wil je gaan kweken? want ze hebben verschillende soorten voedingsbodems nodig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik heb zelf nog niet echt een idee wat voor bacterie ik wil kweken, aangezien ik niet wist dat verschillende soorten bacteriën verschillende voedingsbodems nodig hebben. Maar bijvoorbeeld bacteriën op een toetsenbord, welke voedingsbodem zou daar bij passen?
Ritsuka
10 jaar geleden
dan gok ik dat je al snel bij de darmbacterien uitkomt, omdat veel mensen de handen niet wassen na het toiletbezoek.
Reddie
10 jaar geleden
@Ritsuka, heel as ad rem ;-)

Het beste antwoord

Zoals al gezegd (reacties) kan je geen voedingsbodem kweken: deze moet je maken.
De meest standaard voedingsbodem is een zgn PCA (Plate Count Agar). Hierop kunnen de meeste bacteriën goed groeien (incl de meeste hand en darmbacteriën).
Zelf maken is vrij lastig want de basisgrondstoffen zijn niet zomaar te koop.
Een typische samenstelling is:
Tryptone 5.0 g/l
Gist extract 2.5 g/l
Glucose 1.0 g/l
Agar 9.0 g/l
pH 7.0 ± 0.2

Dan steriliseren (15 min bij 121°C) en dunne laagjes gieten in petri-schaaltjes.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt!

Andere antwoorden (1)

Je eten en drinken te lang laten staan en laten bederven, heb je hoe langer hoe meer bacterieen...