Kan je bruin worden in de schaduw?

Per dag heb ik maar zo'n drie uurtjes zon in mijn tuin, dan verdwijnt ie achter het gebouw. Nu heb ik mij ooit laten vertellen dat je in de schaduw ook bruin kan worden, maar geldt dat ook in mijn geval, dus als de zon volledig uit het zicht is verdwenen...?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
18.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie vraag!

Het beste antwoord

Zonlicht bereikt ons niet alleen in een rechte lijn vanaf de zon, maar ook via verstrooiing in de atmosfeer. Hoe kleiner de golflengte van het licht, hoe meer verstrooiing. Daardoor zien we vanaf de zon zelf vooral rood en geel licht komen en wordt het blauwe licht weerkaatst door de lucht.
Ultraviolet heeft een nog kortere golflengte dan blauw en wordt dus nog meer verstrooid. Het UV-licht komt dus van alle kanten op ons af, ook als de zon achter een gebouw staat.
WimNobel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, je kunt ook bruin worden in de schaduw, omdat de zon altijd schijnt en de UV stralingen altijd aanwezig zijn. In de schaduw is dat natuurlijk minder dan in de volle zon, dus het is niet zo dat je ineens heel bruin wordt. In de schaduw heb je ongeveer 50% van de UV straling dan normaal in de zon.