Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de oorzaak van moedersterfte vlak na een geboorte?

Ik heb er een tijd geleden opvallend veel over gehoord, maar ik vroeg me ook af of het te voorkomen is.

10 jaar geleden
in: Biologie
844
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had een Antw gegeven en die is blijkbaar veel later pas echt vertrokken ,en is daarom ook terecht verwijderd mijn excuus .

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het kan bloedverlies of uitputting zijn (vooral in gebieden waar honger heerst), maar meestal gaat het om een infectie. Je moet je voorstellen dat de binnenkant van de baarmoeder vlak na de geboorte een wond is. Maar door uitscheuring kunnen ook de weefsels van en rond de vulva beschadigd zijn. Als daar bacteriën bij komen, kan er een zeer gevaarlijke infectie ontstaan. Die wordt vaak kraamvrouwenkoorts genoemd. De infectie wordt meestal veroorzaakt door slechte hygiëne (zie bron).
Wat ook heel gevaarlijk is, is als er niet goed gekeken wordt of de placenta (moederkoek of nageboorte) in zijn geheel naar buiten is gekomen. Als daar resten van achterblijven, is de kans op infectie nog veel groter.

Hoe te voorkomen?
Goede voeding en begeleiding van de zwangere vrouw. Goede medische zorg voor, tijdens en na de bevalling. Goede hygiëne. En als het toch mis gaat: antibiotica.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De oorzaken en de oplossingen zijn bijna een spiegelbeeld van elkaar. Naast elke oorzaak kun je een simpel lijkende oplossing leggen:
-Toegang tot voorbehoedsmiddelen
-Voorlichting over de gevaren van zwangerschap, maar vooral onderwijs, zijn een goed hulpmiddel. Hoe langer meisjes naar school gaan en daar leren over gezondheidszorg en leren voor zichzelf te zorgen, hoe minder kinderen ze later krijgen (en dus minder risico lopen op moedersterfte)
-Periodieke controles door een dokter of vroedvrouw
-Het grote probleem is natuurlijk geld. Het opzetten van een goed werkend systeem voor gezondheidszorg kost handelvol geld. Voorbehoedsmiddelen, antibiotica en andere medicijnen zijn (te) duur voor veel arme mensen
-Toestaan van veilige abortussen
Bij 1 op de 9 gevallen van moedersterfte is een onveilige abortus de oorzaak

Meer uitleg over oorzaken en oplossingen kan je lezen in bijgevoede bron:
(Lees meer...)
fremar
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding