Eten salamanders de eieren of larven van waterslakken?

In de vijver van onze tuin zitten kleine watersalamanders en grote poelslakken. Onlangs trof ik eitjes van de poelslak aan. Staan deze en/of de larven van de slak op het menu van de salamander?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
4.7K

Het beste antwoord

"De kleine watersalamander leeft als larve vooral van kleine kreeftachtigen, zoals watervlooien (Daphnia), eenoogjes (Cyclops), larven van dansmuggen en kieuwstaartkreeftjes (Triops). Ze eten vooral prooien die dicht bij of op de waterbodem leven. Grotere salamanders eten meer grote prooien zoals wormachtigen (bv Tubifex), imago's en larven van waterinsecten, kikkervisjes en andere prooien die de salamander aan kan. Vooral vrijzwemmende diertjes worden gegeten en ook amfibieëneieren en -larven zoals de eigen jongen worden gegeten. De kleine watersalamander eet vooral veel eieren en jonge larven van de bruine kikker. De larven zijn onderling eveneens zeer vraatzuchtig, veel larven missen hierdoor delen van de staart en poten, die overigens na verloop van tijd weer aangroeien."

Ze eten wel eieren van amfibieën, slakjes die uit het ei komen zullen wel gegeten worden. Vergeet niet dat alle slakken regelmatig hun huisjes moeten dumpen doordat ze groeien. In deze fase zijn ze zacht en zeer kwetsbaar (in hun beginfase ook zéér klein), dus ook eetbaar. Als jou slakken geen vijanden zouden hebben, was jou vijver nu vergeven van de slakken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vast wel. Net zo goed als wij eieren en dieren eten.
Reddie
10 jaar geleden
Nee, eerder muggenlarven, andere insectenlarven, wormen, bloedzuigertjes, kikkerlarven, slingerwormpjes en watervlooien. Kleine watersalamanders eten ook graag de eieren van de bruine kikker. Het huisje van de slakken ligt ze te zwaar op de maag denk ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe eten salamanders alleen voorwerpen die bewegen.
Eitjes bewegen natuurlijk niet.
Zodra het eitje uitkomt en gaat bewegen zal de salamander het wel pakken.
Mogelijk is dat in iedere vijver wat anders.
Eitjes van de bruine kikker, worden pas gegeten door de salamander, als het kikkervisje in het eitje gaat bewegen.
Echter ook salamanders leren snel en zullen uiteindelijk ook de niet bewegende eitjes op gaan eten.
Bij de eitjes van de poelslak heb ik dit gedrag van de salamanders nog nooit gezien.
Toevoeging, poelslakken zijn uitermate nuttig in de vijver, dat in tegenstelling wat er in veel tuinboeken staat te lezen.