Waarom zijn neuronen van het vegetatieve zenuwstelsel ongemyeliniseerd en neuronen van het animale zenuwstelsel niet?

Om neuronen van het animale zenuwstelsel ligt een myelineschede (mergschede) maar om neuronen van het vegetatieve zenuwstelsel niet. Waarom is dit zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (2)

Dat is om dezelfde reden als we ogen hebben.
Het is in de evolutie toevallig ontstaan, en vervolgens bleek het een (kleine) voorsprong in het overleven te hebben.
Reddie
10 jaar geleden
Het vegetatieve zenuwstelsel is minder specifiek en je zou kunnen zeggen dat het daarom meer diffuus informatie draagt en vervoert.
Het animale zenuwstelsel is zeer specifiek (het oplossend vermogen is zeer groot) en de repetitie rate ligt ook anders dan bij het vegetatieve stelsel, de neurale vezel kan tegelijk meer signaaltreintjes vervoeren en de myelineschede zorgt dat de informatie niet overspringt op andere vezels.
Daar waar myeline beschadigt is, bv. bij kanaalstenose kunnen "normale" prikkels de meer buiten liggende pijnvezels bereiken en deze triggeren.
Dan wordt een pijnsignaal afgegeven voor iets wat helemaal geen pijn als oorsprong heeft. (dit is bedoeld als praktisch voorbeeld).
Bij vegetatieve signalen kan een totaal andere beleving ontstaan, zoals bij hartklachten, je kunt dan pijn en andere signalen voelen die met de veroorzaker weinig van doen heeft, zoals kaakpijn bij een op handen zijnd hartinfarct.
We zouden zonder het animale zenuwstelsel ook bepaald niet handig zijn, de feedback tussen kracht , beweging en proprioceptie zou vrijwel onmogelijk zijn, ons animale zenuwstelsel maakt ons precies en bewust van veel dingen, het vegetatieve systeem zou een vager beeld geven (maar daarom soms niet minder storend)
Gelukkig hebben we OOK een vegetatief zenuwstelsel, deze info is van levensbelang maar minder interessant voor het bewustzijn, het is voor ons niet handig om de sloot aan info die onze hersenen te verwerken krijgen ook nog belast te zien met signalen uit de lever , de longen en andere vitale organen als er niets aan de hand is.
Ik geef toe dat dit een poging is om het nut en verschil te illustreren en het daarbij lastig is om dat zo te doen dat iedereen daarmee gelukkig is.
Wel is het zo dat het vegetatieve stelsel ook een schaduwsysteem is van het animale systeem, mensen met rugklachten merken dat een pijn enige wervels lager herhaald wordt via het vegetatieve stelsel.
Met name fysiotherapeuten gebruiken dit verschijnsel om de oorzaak te vinden en de behandeling te optimaliseren.