Wat meet je bij een bloeddrukmeting?

Ik snap dat je de onderdruk en bovendruk meet en dat je ook een MAP hebt maar wat meet je nou eigenlijk als je de bloeddruk meet? De druk van het bloed?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
3.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je meet de millimeter kwikdruk, dat is een eenheid van druk. En dat is de druk van het bloed in je vaten. Net als water dat door de tuinslang stroom. Wordt die tuinslang dunner (aderverkalking) maar er moet nog wel dezelfde hoeveelheid water doorheen, dan wordt de druk hoger.

Antwoorden (3)

Druk van het bloed die wordt uitgeoefend op de aderen bij een hartslag. Tijdens een hartslag is het waarde wat je meet de bovendruk. Het rusttijd ertussen is de waarde onderdruk. (Wat ik er vanaf weet)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De bloeddruk is de druk die op het bloed in de bloedvaten staat. De bloeddruk wordt onder meer veroorzaakt door de slagkracht van het hart, de totale hoeveelheid bloed in het lichaam en de elasticiteit van de bloedvaten.

Het hart pompt tijdens de hartslag (=samentrekking van de hartspier) bloed in de slagaders. De slagaders sturen het bloed naar de organen en de spieren waar zuurstof en voedingsstoffen uit het bloed worden gehaald. De aders vervoeren het bloed van de weefsels terug naar het hart.

Gedurende de periode van het begin van één hartslag tot de volgende hartslag bereikt de bloeddruk een maximum (systolische bloeddruk) en een minimum waarde (diastolische bloeddruk).

De bloeddruk wordt uitgedrukt in millimeter kwik (mm Hg) en wordt weergegeven als 2 waarden: de systolische bloeddruk of bovendruk en de diastolische bloeddruk of onderdruk.
fremar
10 jaar geleden
Bij de onderdruk meet je de druk in de rust tussen twee hartslagen, bij de bovendruk die tijdens een rondpomping van het bloed. Het is heel belangrijk om voldoende druk in de aderen te hebben tijdens het rondpompen. Bij het plots wegvallen van de druk in de aderen raak je namelijk in shock. Bij te veel druk kun je een hartaanval verwachten.