Wat voor een invloed heeft cafeïne op de spijsvertering?

Ga je er sneller voedsel van verteren omdat je energieker wordt? Of juist minder snel, omdat het sympathische zenuwstelsel actiever wordt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
4.3K

Antwoorden (1)

Veel mensen hebben er baat bij als zij ’s morgens vroeg een kop koffie drinken, omdat cafeïne een hulp is bij de spijsvertering. De productie van maagzuur en de galafscheiding worden verhoogd. Zo kunnen vetten beter afgebroken worden. Bestanddelen die ook in de koffie zitten zorgen voor een betere darmperistaltiek. Dit is wel aangetoond, maar sommige mensen zullen het tegenovergestelde beweren. Want met de extra hulp bij de vetsplitsing door meer maagzuur, komen ook de problemen om de hoek kijken die daarmee samenhangen. Het is niet door onderzoek bewezen dat de sluitspier van de maag wordt geholpen of juist wordt tegengewerkt. Het effect op deze sluitspier verschilt daarom per persoon. Koffie doet bij de ene mens de druk van de sluitspier afnemen, bij de ander wordt deze juist vergroot of cafeïne vertoont helemaal geen effect op de spiercontractie. Vaak zijn het andere factoren die zorgen voor het zuur, zoals maaltijden die dan voorafgaan aan het koffie drinken.
Het extra zuur dat wordt geproduceerd onder invloed van cafeïne zorgt dus voor een betere spijsvertering, maar of de mensen hier iets mee opschieten is ook weer persoonlijk. Het vet kan wel sneller afgebroken worden, maar er zijn dan wel twee koppen koffie nodig om het gewenste effect te krijgen. Dan zullen mensen met een geïrriteerde of gevoelige maag het branderige gevoel krijgen.

Maagzweren en zweren in de twaalfvingerige darm worden niet opgewekt of beinvloed door cafeïne. Dit is algemeen uit verschillende onderzoeken gebleken. Mensen met een verhoogde kans op dit soort zweren zouden koffie daarom niet hoeven te mijden, maar vaak drinken zij al geen koffie, omdat ze dat niet kunnen verdragen door andere redenen.
Koffie met een mildere smaak zou een oplossing bieden voor mensen die last hebben van brandend zuur. Deze koffiesoorten worden op een manier bereid waardoor er minder stoffen vrijkomen die zorgen voor het extra zuur in de maag.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus als je actief wordt van de cafeïne, heeft dat geen remmende invloed op de spijsvertering?
Amadea
10 jaar geleden
Bij mijzelf is dat in elk geval niet zo. Maar het werkt dus niet bij iedereen hetzelfde. Dus je kunt het niet in z'n algemeenheid stellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus bij de ene kan de spijsvertering sneller gaan en bij de ander weer langzamer?
De bron is trouwens wel wat oud.
Amadea
10 jaar geleden
Precies. Een recentere bron hoeft toch niet te betekenen dat die informatie beter zou zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord. +
Ikzelf wordt zenuwachtig van cafeïne en dit kan bij verschillende kopjes leiden tot hyperventilatie (ik zal nooit meer dan 2 kopjes drinken). Wanneer ik zenuwachtig word krijg ik het vaak aan de maag en daarop weer hartkloppingen, vaak ook spierkrampen, maar dit heeft niets met maagzuur te maken, wel met het niet kunnen verdragen van cafeïne.