Waarom eet mijn Boa Constrictor niet meer??

Mijn Boa Constrictor Imperator eet al sinds november/december niet meer..

Ik gaf hem altijd volwassen diepvries ratten, at hij altijd redelijk snel op. (binnen 20 minuten) Maar nu niet meer...!

Als ik er nu een rat in leg, gaat hij soms even ruiken, en kruipt terug naar waar hij eerst lag, of gaat op een andere plek in het terrarium liggen. Ik kan de rat zo lang laten liggen als ik wil maar hij doet er niks op uit. Dus dan haal ik hem er weer uit en gooi ik hem weg.

Wat te doen??? De slang ziet er perfect en gewoon normaal "levendig" uit (voor een boa zijn doen dan)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
4.8K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb geen verstand van slangen, vind ze wel erg mooi overigens.
Ik weet ook niet hoe lang zo'n dier zonder eten kan, maar december / november dat is al een half jaar....lijkt me erg lang. Moet je dan niet eens bellen met de dierenarts? (Als die ook reptielen doet, ik weet niet of zij dat doen) Of is dat niet erg als een slang zo lang niet eet.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Trouble wat zou dat betekenen als hij zwarte puntjes heeft? (Puur interesse)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen zwarte puntjes nee... Niks te zien. Ik hoor en lees meer verhalen van boa's die soms zelfs een jaar niet eten, maar ik vraag mee gewoon af waarom dit is en het is gewoon jammer van de voedsel dieren die je weggooit.. Die zijn dan ook maar voor niks afgemaakt

Het beste antwoord

Dat kan meerdere redenen hebben. Het is niet per se erg, als je slang maar niet te dun wordt en zijn conditie niet drastisch verslechterd is het geen probleem. Sommigen slangen eten de hele winter niet. Je kunt voor jezelf wel een paar punten af gaan waarom je slang niet wil/kan eten:

* De temperatuur is te hoog of te laag
* De slang moet weer gaan vervellen
* De slang heeft stress (bv door te veel hanteren, een verhuizing etc)
* De slang zit in de winterperiode
* Het aantal lichturen is niet in orde
* Het betreft een zwanger dier (mannen willen in de kweekperiode ook nog wel eens stoppen met eten)

Als het echt erg wordt, en geen enkele van deze punten voor jouw geldt, dan moet je naar een gespecialiseerde dierarts. Wees er zeker van dat deze dieren arts gespecialiseerd is in reptielen want anders zeul je je slang voor niks mee, wat weer onnodige stress geeft!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet of je hier al eens aan gedacht hebt: Zou je Boa een wijfje zijn? Dan zou het kunnen dat ze niet kan eten omdat ze vol eieren zit,want ja,het komt wel eens voor dat een slang zonder wederhelft erbij vol eieren komt te zitten,natuurlijk zijn deze eieren onbevrucht, hoewel...(Zie bron) Zo natuurlijk is dat niet want het zou eerder natuurlijk zijn dat de eieren toch wél bevrucht zouden kunnen zijn,maar dat neemt niet weg dat ze in het lichaam in de weg zitten en dat de slang daardoor niet meer kan eten.
En als ze om de één of andere reden de eieren niet uit haar lichaam kan krijgen kan ze nog behoorlijk ziek worden ook.
Ik zou aanraden eens naar een goede dierenarts te gaan voor een "doorlichting" dan weet je dadelijk wat er scheelt.
Mocht dit echter het geval zijn,dan mag de temperatuur wat hoger zijn,en het klimaat een beetje vochtiger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn boa is een mannetje, en volgensmij leggen boa's geen eieren trouwens, en zijn ze "levend barend"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom zei ik ook:" Zou je Boa een wijfje zijn?"
Ik zei immers niet DAT het een wijfje is.
Dat het een mannetje was kon ik dus niet weten.
Ik zei ook niet dat een Boa eieren legt,ik zei,ik citeer:"Zou je Boa een wijfje zijn? Dan zou het kunnen dat ze niet kan eten omdat ze vol eieren zit,want ja,het komt wel eens voor dat een slang zonder wederhelft erbij vol eieren komt te zitten" Ik zei dus echt niet dat een Boa's eieren legt omdat een Boa idd levendbarend zijn.
Echter zijn Boa's niet levendbarend in die zin dat zij zoogdieren zijn maar reptielen en zoals alle reptielen maken ook Boa's in het lichaam bevruchte en onbevruchte eieren aan,de bevruchte eieren komen in het lichaam al uit en dat maakt van de Boa een levendbarende slang,de onbevruchte eieren worden zo uit het lichaam gestoten,in de vorm van de onbevruchte eieren dat zij zijn en mocht het haar niet lukken die er uit te krijgen dan word ze ziek.
Is jouw Boa een mannetje?
Dan is er mogelijk een ander probleem en dan blijf mijn raad gelden: Ga naar een goede dierenarts en laat haar eens doorlichten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel: Laat hem eens doorlichten.