Waarom zal er meer fotosynthese plaatsvinden bij een grote hoeveelheid CO2?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een plant neemt H2O en CO2 op. Van deze 2 vormt de plant glucose. Dit is kortgezegd de fotosynthese proces. Water zit genoeg in de grond(in de meeste gevallen).. Dus de plant heeft alleen CO2 nog nodig. Dit is daarom de beperkende factor. Als we vanuit gaan dat er genoeg water in de grond zit en als er dan een grote toevoer vam CO2 plaats vindt, dan worden er meer glucosemoleculen gevormd. Dus vindt er meer fotosynthese plaats.

Antwoorden (1)

Voor fotosynthese zijn energie (in de vorm van licht), water, chlorofyl en CO2 nodig. Van alle benodigdheden is voldoende aanwezig, behalve van CO2. De hoeveelheid CO2 is dus de beperkende factor.

Je zou kunnen zeggen dat het chlorofyl de hele tijd zit te wachten tot er eindelijk eens een molecuul CO2 voorbij diffundeert.

Als er meer CO2 in de lucht zit, zullen er per seconde meer CO2-moleculen richting het chlorofyl diffunderen. Van alle overige benodigdheden is meer dan genoeg aanwezig, dus al die extra CO2-moleculen zullen meteen worden opgefotosynthetiseerd. Daardoor zal de fotosynthesesnelheid, uitgedrukt in moleculen CO2 per seconde, toenemen.

Cryofiel
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Klopt, als je de Calvincyclus bekijkt zie je echt hoe het gaat. Zie mijn antwoord als een antwoord op een een wat groffer niveau. Dat leek me voor deze uitleg voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de Calvincyclus wordt de in ADP omgezette zonne-energie gebruikt om CO2 om te zetten in glucose in een aaneenschakeling van chemische reacties. Het begrip "beperkende factor" dat Cryofiel noemt is een belangrijke term. Water, temperatuur en zonlicht zijn beperkende factoren, maar vooral ook het CO2. Een kweker zou bijvoorbeeld CO2 uit verbrandingsgas (stoken) terug kunnen voeren in de kas. Dit kan alleen onder gecontroleerde omstandigheden (je moet er geen werknemers in laten lopen), maar als je onderzoek naar beperkende factoren doet is bij voldoende licht en water al snel de hoeveelheid CO2 een beperkende factor. Goed antwoord dus. En goede toevoeging van viridflavus.