Is de kleur van de ogen bepalend voor iemands afkomst?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
8.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je precies want je vraag kan meerdere dingen betekenen.

Antwoorden (3)

Nee , uiteindelijk stammen we allemaal van de Afrikanen af, En zal in het beginne wel bruin de hoofdmoot zijn geweest. Deze kleur is nog steeds de grootse in aantal. Echter komt in de lichte huidskleur landen hoe dan ook een varieteit aan kleuren voor. En er bestaan zelfs mensen met 2 verschillende kleuren ogen, 1 bekend persoon is David Bowie.
Plaatje bij antwoord
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De verschillende kleur ogen van David Bowie hebben geen genetische oorzaak, maar zijn ontstaan door een klap op zijn oog. "Tijdens een vechtpartij met een vriend, toen Bowie vijftien jaar was, raakte zijn linkeroog beschadigd doordat hij een vuistslag in het gezicht kreeg. Na enkele operaties kon Bowie nog steeds minder goed zien met zijn beschadigde oog. Zijn pupil kan door de beschadiging niet meer reageren op lichtvariaties waardoor zijn linkeroog een bruine kleur lijkt te hebben. Daardoor lijkt Bowie op het eerste gezicht twee verschillend gekleurde ogen te hebben. Later zou dat een van zijn handelsmerken worden." http://nl.m.wikipedia.org/wiki/David_Bowie
Uiteindelijk stammen we allemaal af van een willekeurig organisme ergens in de menselijke lijn van voorouders, maar van blauwogigen wordt gesteld met wat genetisch bewijs, dat ze afstammen van een mutant die vermoedelijk 10 000 jaar geleden rond de Zwarte Zee leefde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kleur van iemands ogen is niet direct bepalend voor hun afkomst maar vaak toch wel. De kleur van de ogen is een erfelijke eigenschap die bepaald wordt door meerdere genen. De iris bepaalt de kleur zoals wij die zien.
Blauwe ogen hebben weinig pigmentatie en bruine ogen juist veel.
De kleur van het oog kan in de loop van tijd veranderen. Veel blanke baby's hebben bij de geboorte blauwe ogen, die later kunnen veranderen in elke kleur. Na hun derde levensjaar staat de kleur in principe vast. Oogkleurverandering komt heel vaak voor,
namelijk door contact met zonlicht, net als de huid.
Praktisch alle ogen die niet altijd bruin zijn, worden bruiner door zonlicht. Iemand met blauwe ogen die veel in de zon leeft zal ook vaak een lichtbruine ring bij de pupil hebben (wordt vaak als gele ring gezien)en groene ogen wijzen dan vaak bruine vlekken op. In de winter keert echter de normale kleur weer terug.

Er zijn slecht drie hoofdkleuren ; bruin, blauw en groen. De bruine ogen komen het meest voor, daarna blauw en groen is zeldzamer.
Bruin bevat het meeste melanine en mensen met bruine ogen hebben vaak ook een huid die goed tegen de zon kan. Veel pigment dus. Vandaar dat de meeste negeroïde mensen meestal bruine ogen hebben.
In de noordelijke landen die meestal kouder zijn en dus minder zonlicht hebben hebben de meeste mensen licht haar en blauwe ogen. Minder pigment dus en ze verbranden vaker onbeschermd in de zon.
Groene ogen bevatten maar weinig melanine en worden meestal aangetroffen in het Midden-Oosten, Saoedi-Arabië, Iran, Pakistan en India.
Ook mensen met rood haar hebben vaak weinig pigment én groene ogen.

Het is echter geen vast gegeven, want er zijn natuurlijk ook veel mensen die niet aan alle eigenschappen voldoen. Uitzonderingen zijn er genoeg.
Het gen van de ouders, grootouders, de familie namelijk bepaalt en een blanke vrouw, ooit getrouwd met een negeroïde man in de familie, daarvan kan el kind met die bloedband een gen hebben meegekregen dat het toch een andere kleur ogen kan geven dan de rest in diezelfde familie.

Over het algemeen genomen echter, komen in de bepaalde streken/landen/werelddelen toch dezelfde kleur ogen het meest voor. Vooral bruine ogen zijn vanwege de dominantie van bruin, in vele populaties (met enige uitzonderingen) de enige kleur die voorkomt.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou een blanke vrouw met blauwe ogen niet gewoon een bruinogig kind kunnen krijgen? Dat ligt toch echt aan de man, als die gewoon bruine ogen heeft hoeft die helemaal niet negroide ofzo te zijn, de kan is dan al 50% of zelfs 100% dat er een bruinogig kind uit komt. Ik vind niet dat je een antwoord geeft op de vraag maar dat komt vooral door de onduidelijkheid van de vraag. De oogkleur is al zolang vermengt dat je daar nu weinig over kan zeggen.
amc
11 jaar geleden
Ik heb ook nergens aangegeven dat een blanke blauw-ogige vrouw geen kind kan krijgen met bruine ogen. Ik ben zelf het voorbeeld ervan namelijk. Mijn man grijs-blauwe ogen, ikzelf blauw-groene ogen , allebei blond (vroeger zelfs hoogblond) hebben een zoon met donkerbruine ogen, snel bruine huid, as-blond haar. De enige in onze familie met bruine ogen is mijn schoonmoeder. Heeft onze zoon toch een gennetje van haar meegepikt (^-^). Ik geef ook juist aan dat een vrouw, ooit getrouwd met een negeroïde man niet per definitie een kind met bruine ogen krijgt. Dat dit door verschillende gens in de familie wordt bepaald en zo kan je bijv. zelfs een blauwogige negeroïde persoon krijgen. Het is uiteraard zeldzaam vanwege de dominantie van bruin, maar het is ogelijk.