Schoren indianen zich? Op (historische) afbeeldingen van indianen is geen baardgroei te zien.

Als je indiaan intypt in Google Afbeeldingen zie je gladde kinnen. Gebruikten zij scheermessen? Dat lijkt onwaarschijnlijk, gelet op hun wapens als pijl en boog, speer en mes, maar zonder zwaarden en met stenen bijlen. Het kan ook zijn dat indianen van nature weinig gezichtsbeharing hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
11.6K

Het beste antwoord

Nee, Indianen en Aziaten hebben genetisch gezien heel weinig baardgroei. Dat hebben ze nog steeds.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens trokken ze hun baardharen uit voor zover ze die wel hadden (en dat is makkelijker als je er niet zoveel hebt).

Toegevoegd na 2 minuten:
Met Aziaten bedoel ik oost-Aziaten overigens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Sommige rassen van mensen hebben simpelweg geen baardgroei, en dat is genetisch bepaald. Het schijnt dat de oorsprong van de genen die bepalen dat de groei van haar op het gezicht tot een minimum wordt beperkt, zijn oorsprong in Azië vond. Daarnaast zijn er buiten Azië andere rassen die weinig of geen baard ontwikkelen (denk b.v. aan een aantal stammen in Afrika of de eskimo’s)
Zo hebben de mannen van de wereldpopulaties die van de Aziatische rassen afstammen, o.a. aboriginals in Australië, en uiteraard ook de oorspronkelijke Amerikaanse rassen (de indianen, dus), ook heel erg weinig baardgroei.
De grootste en dikste baarden vind je in de afstammelingen van de Kaukasische rassen: Europeanen, Turken, Midden Oosten, Indiërs…
Je vindt soms dat mannen van die baardeloze rassen tóch een baard hebben. Individuële variaties zijn absoluut mogelijk, maar de aanwezigheid van een voorouder van een andere ras is vaak de reden hiervoor, en daarom vind je in oude afbeelding van "zuivere" indianen geen baardgroei, terwijl vandaag de dag is dat minder gebruikelijk, omdat veel minder "zuivere" indianen zijn.

Dus het antwoord is "nee", ze schoren niet omdat dit niet nodig was/is. Maar ik kan me voorstellen dat iemand die een beetje gezichtshaar had de losse haartjes eruit kon trekken of een scherp mes gebruiken, maar dat zou eerder uitzondering dan regel zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen heeft gezichtsbeharing, maar niet ieder haar word niet even lang dik of stijf.
Bv een vrouw heeft ook een baard maar die haartje zijn zo minuscuul klein dat je deze bijna niet kunt zien, idem voor de snor. Dit is dan genetisch bepaald.
Voordat de blanke het scheermes introduseerde bij de indianen Gebruikte zij messen om eventueel teveel aan haar te verwijderen of werdt het uitgetrokken.
Een geoefend persoon kan een mes zo scherp krijgen als een scheermes.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze scheerden zich stiekem in hun wigwam, baardgroei stond voor het kwade, het was taboe, ook al hadden zij het wel, ze wilden geenszins op Europeanen lijken!